Rond een kwart van de grote incidenten aan boord van containerschepen (brand, vallende containers) wordt toegeschreven aan het probleem van de ‘misdeclared cargo’, gevaarlijke goederen die niet als gevaarlijk op de documenten staan vermeld. En blockchains, digitale databases die gezamenlijk worden beheerd door gebruikers, worden steeds meer gezien als oplossing voor allerlei problemen in de logistieke sector.

Oplossingen

Het consortium dat nu de mogelijkheden van blockchains voor het oplossen van de misdeclared vrachtproblematiek in de praktijk gaat testen, is bij elkaar gebracht door Maritime Blockchain Labs (MBL), dat op zijn beurt is opgericht door het Deense blockchainbedrijf BLOC en de Lloyd’s Register Foundation. Twee eerdere projecten die al bij het maritieme blockchain laboratorium werden aangekondigd, behelzen het controleren van de kwaliteit van scheepsbrandstof en het verbeteren van het toezicht op de kwalificaties van bemanningsleden.

Rainmaking

Aan het nieuwe project voor het opsporen van verkeerd aangemelde vracht doen verder onder meer Copenhagen Malmö Ports en X-Press Feeders mee, evenals SecureSystem en Port+, bedrijven die zich toeleggen op het innoveren van de supply chain.

Het project wordt begeleid door Rainmaking, een Deens innovatiebedrijf dat bekend is om zijn samenwerking met bedrijven als IKEA. Een gezamenlijke aanpak is volgens Nicklas Viby Fursund van Rainmaking nodig om een complex probleem als misdeclared cargo te kunnen aanpakken. Hij vindt het de hoogste tijd voor een oplossing. ‘Verkeerd aangemelde gevaarlijke lading leidt tot rampzalige incidenten die ten koste gaan van mensenlevens en resulteren in miljoenen dollars schade, beschadigde schepen en vertragingen in bevoorradingsketens.’

Test

De test loopt tot september en moet wat de initiatiefnemers betreft, resulteren in een oplossing die in de dagelijkse logistieke praktijk gebruikt kan gaan worden.