Autorijders betalen momenteel hun deel via de pomp, zegt Dijkhoff in de politieke podcast Betrouwbare Bronnen. ‘Hoe meer je rijdt, hoe meer je tankt, hoe meer je betaalt.’

Die inkomsten vallen echter weg als mensen overstappen op een stekkerauto. ‘Als dat niet meer via de pomp gaat, moeten we nadenken hoe dat dan wel moet’, zegt hij. ‘Je moet een manier vinden om ook elektrische rijders netjes hun fair share te laten betalen.’

Geen spitsheffing

Volgens Dijkhoff is rekeningrijden voorlopig nog niet nodig. Maar binnen de partij wordt gewerkt aan een plan voor de verkiezingen van 2021. Het wordt in ieder geval geen spitsheffing, laat de VVD-voorman weten. ‘Heel veel mensen moeten gewoon op die tijd in de auto zitten. Eigenlijk is het dan gewoon een lastenverhoging, want ze hebben geen keuze.’

Verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) is het met haar partijgenoot eens dat voor de lange termijn gezocht moet worden naar een eerlijke manier om ook elektrische rijders te laten meebetalen. Maar: ‘dat is voorlopig niet aan de hand’, benadrukt zij vrijdag. De minister sloot eerder deze week uit dat zij in deze kabinetsperiode zal meewerken aan rekeningrijden.

Coalitiepartner D66, al lang voorstander van een kilometerheffing, omarmt de uitlatingen van Dijkhoff onmiddellijk. ‘Moedig en constructief dat Dijkhoff zich voegt bij de meerderheid’ van de Nederlanders die voor het ‘eerlijke en groene’ rekeningrijden is, zegt Rob Jetten, die D66 in de Tweede Kamer aanvoert.

PVV-leider Geert Wilders is minder over de wending te spreken. ‘Iedereen wordt gepakt door de VVD’, twittert hij. ‘Na het verhogen van de energierekening en de btw is nu de automobilist de klos.’

Oproep

De uitlatingen van de diverse politici komen na de oproep van de Mobiliteitsalliantie. Daarin zijn 25 vervoersorganisaties vertegenwoordigd, waaronder TLN, ANWB en KNV. Zij riepen het kabinet op om in 2024 rekeningrijden in te voeren voor alle auto’s. Dit is volgens hen noodzakelijk om Nederland bereikbaar te houden.

Een kilometerheffing voor vrachtwagens komt er sowieso. Deze wordt volgens de huidige plannen ingevoerd in 2023. Waarschijnlijk gaat dat de transportsector ongeveer 1,1 miljard euro per jaar kosten.