Loginno heeft een zeecontainer ontwikkeld die is uitgerust met een batterij die meer dan tien jaar meegaat, zonder dat het ding opnieuw hoeft te worden opgeladen. De tracking-apparatuur die in de container is verwerkt, blijft daardoor continu werken, belooft het bedrijf.

Tot nu toe wordt maar zo’n 5% van de containers die zich op de oceanen bevinden, gevolgd met sensoren. Maar volgens Loginno kan dat snel meer worden dankzij de nu beschikbare techniek.

Grote schaal

Dankzij hun kersverse samenwerking met Navis hopen de Israëliërs hun slimme container nu snel op grote schaal te implementeren. Navis heeft in het wereldwijde containervervoer heel wat in de melk te brokkelen.

Zo draaien bijvoorbeeld de terminals van ECT en APM in de Rotterdamse haven op Navis-systemen. Loginno en Navis spreken al van het creëren van een ‘Contopia’, een utopia (paradijs) voor het containervervoer.

Ruim een week geleden stuurde Havenbedrijf Rotterdam een eigen slimme container de wereld in; een test-exemplaar dat volgens Rotterdam vooralsnog ‘de slimste ter wereld’ is.

Lees ook: Slimme container: ‘Hé, ik moet ook mee!’