De laatste heet sinds begin dit jaar Maersk Logistics and Services en omvat nu ook alle logistieke activiteiten van het vroegere Damco. Die bundeling volgde op de mislukte strategie om Damco uit te bouwen tot een logistieke dienstverlener van wereldformaat. Volgens Maersk past het overhevelen van de inland terminals in de strategie om de klant ‘end-to-end oplossingen’ te kunnen bieden.

Containers

Het huidige APM Terminals Inland Services bestaat voor een belangrijk deel uit depots voor het stallen en repareren van containers, zoals Star Container Services met vestigingen in Rotterdam en Antwerpen. De integratie van de 36 bedrijven met ruim honderd locaties in Maersk Logistics and Services moet per 1 augustus een feit zijn.

Volgens COO Søren Toft van Moller Maersk kan APM Terminals zich dan volledig concentreren op zijn kernactiviteit, de exploitatie van deepsea terminals. Daarvan hebben de Denen er 73, die vorig jaar samen zo’n veertig miljoen teu verwerkten. Ook zijn er nog vijf in aanbouw. Volgens CEO Morten Engelstoft van APM Terminals is de nieuwe structuur een vereenvoudiging en kunnen overlappingen worden geëlimineerd.