Volgens Scandlines is in de planologische kernbeslissing van de deelstaat Sleeswijk-Holstein, waartoe Fehmarn behoort, geen rekening gehouden met de veiligheid van de ferry’s van Scandlines die tussen beide eilanden heen en weer varen.

De reder onderhoudt verscheidene diensten tussen Duitsland en Denemarken, waaronder die tussen Puttgarden (Fehmarn) en Rødby op Lolland. De klacht van Scandlines is ingediend bij het Bundesverwaltungsgericht in Leipzig, de hoogste Duitse bestuursrechter, vergelijkbaar met de Raad van State. Doel is vernietiging van het planbesluit.

Nog plaats voor ferry?

Scandlines voert ook andere bezwaren aan. Zo zou Denemarken er van uitgaan dat alle wegvervoer tussen Fehmarn en Lolland straks door de tunnel moet worden afgewikkeld. Sleeswijk-Holstein stelt echter dat ook na opening van de tunnel 40% van dit vervoer nog met veerschepen zal plaatsvinden.

Tegen de Fehmarnbelt-oeververbinding is jarenlang geageerd, onder meer door de milieubeweging. Bij de bestuursrechter in Leipzig lopen nu behalve de klacht van Scandlines klachten van de gemeenten Fehmarn en Bad Schwartau.