De aankondiging zondagavond kwam als een verrassing na maanden van stilte sinds Warwick Holding GmbH, een vehikel van MSIP, medio december bekend maakte dat een openbaar bod van 53 euro per aandeel op VTG gesloten werd. Veel aandeelhouders zijn daarop ingegaan. Warwick maakte op 18 december bekend dat het 71% van de aandelen in handen had en dat de ‘free float’, het deel van de via de beurs verhandelde aandelen, was gedaald tot onder de 14%.

Warwick kondigt nu aan dat een nieuw bod van 53 euro uitgebracht zal worden, maar noemt daar geen datum bij. Dat is ruim drie euro meer dan de slotkoers van 49,55 euro van vrijdag op de Frankfurtse beurs. Daarnaast zal het fonds een zogenoemde hybride obligatielening ter waarde van 290 miljoen euro herfinancieren.

Garanties

De top van VTG heeft in de onderhandelingen, die kennelijk de afgelopen maanden achter de schermen zijn gevoerd, een aantal garanties gekregen. De belangrijkste is de toezegging dat het bedrijf nog zeker tien jaar lang, tot juni 2029, in Hamburg gevestigd blijft. Verder heeft Warwick verklaard dat het de komende drie jaar niet de voorzitter zal leveren, VTG niet zal ‘domineren’ en niet met winsten of verliezen zal schuiven. De huidige juridische structuur blijft in elk geval nog twee jaar in stand.

De toezeggingen waren blijkbaar toereikend om de VTG-top over de streep te trekken. Ceo Heiko Fischer, de man achter de snelle expansie van de laatste jaren, wees de prijs van 53 euro per aandeel aanvankelijk van de hand. Het bod van, omgerekend, 1,53 miljard euro weerspiegelde volgens hem ‘niet de fundamentele waarde noch het volledige potentieel van het bedrijf’.

Overnames

VTG is de afgelopen jaren razendsnel gegroeid, vooral via overnames. In 2017 werd voor het eerst meer dan een miljard euro omzet gedraaid. Het bedrijfsresultaat (ebitda) kwam daarbij uit op 343 miljoen euro. De jaarcijfers over 2018 zijn nog niet beschikbaar. Het spoorbedrijf heeft vijftienhonderd werknemers in dienst en verhuurt daarmee ongeveer 94.000 wagons. Ter vergelijking: Europa’s grootste spoorwegbedrijf, Deutsche Bahn, heeft ongeveer 60.000 goederenwagons.