Hyundai Merchant Marine zit samen met Maersk en MSC in de 2M-alliantie. De Koreanen zijn daarin echter geen volledige partner. De overeenkomst tussen HMM en 2M loopt tot maart 2020, maar volgens ingewijden zou de Koreaanse rederij niet van plan zijn dit contract te verlengen.

Kritiek

Niet alleen zijn de voorwaarden niet onverdeeld gunstig, ook het feit dat 2M een samenwerking is aangegaan met de Israëlische rederij Zim wordt niet met gejuich ontvangen in Seoul. Daarnaast zit het HMM vermoedelijk niet lekker dat de staatssteun die het bedrijf ontvangt, felle kritiek kreeg van Maersk.

De Koreaanse rederij heeft een mega-order geplaatst voor twintig nieuwe schepen. Een flink deel daarvan krijgt een capaciteit van meer dan 20.000 teu. Daarmee wil het bedrijf op termijn toetreden tot het groepje rederijen met een vloot van meer dan 1 miljoen teu.

Vanaf 2020 moeten de nieuwe schepen in de vaart komen. De orders zijn geplaatst bij Koreaanse scheepswerven. De deal wordt ondersteund door de regering in Seoul, wat Maersk niet lekker zit.

Ocean Alliance

Als HMM inderdaad uit 2M stapt, sluit het zich mogelijk aan bij een andere alliantie. Volgens branchekenners die door Business Korea zijn geconsulteerd, zou het bedrijf goed passen bij de Ocean Alliance. Daarin zitten nu al CMA CGM, Cosco en Evergreen.