Ze maakt nu deel uit van de projectenlijst Connecting Europe Facility II, een steunprogramma van 30,6 miljard euro voor investeringen in grensoverschrijdend vervoer in 2021-2027. Drie vierde van dit geld is bestemd voor het kernnetwerk, maar hoeveel ervan naar de verbinding tussen Antwerpen en Duisburg gaat, moet nog worden onderhandeld.

Ander tracé

Historisch draagt deze verbinding de naam IJzeren Rijn. Ze kwam al in 1843 tot stand, maar werd tijdens de Eerste Wereldoorlog – wegens de Nederlandse neutraliteit – vervangen door een langere verbinding, om Nederlands grondgebied heen. De voorbije decennia is er vooral vanuit Antwerpen intensief gestreefd om het historische tracé te moderniseren.

De variant die nu op de Europese lijst staat, wijkt in Nederland af van het historische tracé. Hij vermijdt natuurgebied De Meinweg en volgt een meer noordelijke route, via Venlo. Op Belgische grondgebied zijn al moderniseringswerken bezig, ook deels met Europees geld. De IJzeren Rijn dient in de eerste plaats voor goederentransport, maar opent ook nieuwe mogelijkheden voor personenvervoer, vooral in de Kempen.