Kabeldiefstallen komen in België, vooral in sinds half mei 2018 opnieuw frequenter voor, vooral in de zone tussen Leuven, Namen en de Duitse grens. Met de test wilde Infrabel aantonen dat dronetechnologie, uitgevoerd met materiaal dat zijn nut al bewees in Frankrijk, ook in België veilig en efficiënt kan worden toegepast. Maar dan moet de Belgische wetgeving aangepast worden.

Twee camera’s

Met zijn vijftien kilo, 3,3 m spanwijdte, autonomie van anderhalf uur en kruissnelheid van 50 km per uur bestreek het gekozen toestel een actieradius van 30 km. Deze drone, ontwikkeld en uitgevoerd door Delair, wordt in Frankrijk al jaren ingezet bij de beveiliging van diverse infrastructuren. Met zijn twee camera’s, waarvan één met thermische nachtvisie is hij geschikt voor bewakingsopdrachten. De vlucht van dinsdagavond in de omgeving van de spoorlijn 132 tussen Charleroi en Mariembourg, in aanwezigheid van een delegatie van de Federale Spoorwegpolitie, wees uit dat dit materiaal gemakkelijk inzetbaar is.

Wet

In België mogen alleen diensten zoals de politie, het leger, de douane of de Civiele Bescherming afwijken van het kader van de wet op het gebruik van drones. Voor anderen is vandaag de bediening van de drone buiten oogbereik verboden. Infrabel mag zelfs niet op zijn eigen spoornet luchttoezichtoperaties uitvoeren met mobiele camera’s. Alleen voor de test kreeg het een uitzondering.

Infrabel hoopt dat het wettelijk kader de komende maanden in de gewenste richting kan evolueren. Als dit lukt, zou de spoorwegnetbeheerder in enkele maanden tijd een partner kunnen vinden die drones als controlemiddelen kan inzetten in België. Op termijn wil het drie tot vier vluchten per maand laten uitvoeren met de steun van een team van de Federale Spoorwegpolitie, dat paraat staat om in te grijpen indien er verdacht gedrag in de nabijheid van de sporen wordt gedetecteerd.