Gewestelijke controle-ambtenaren voor de kilometerheffing en controleurs van telecomtoezichthouder BIPT voerden samen de actie uit. Beide diensten blijven regelmatig gezamenlijk controleacties houden tegen het illegaal gebruik van stoorzenders.

Dergelijke ‘jammers’ zorgen ervoor dat de On Board Unit (Obu), het tolkastje dat elke vrachtwagen in de cabine moet hebben, minder kilometers aanrekent dan in werkelijkheid zou moeten of zelfs helemaal geen kilometers registreert. Een jammer probeert de signalen die het tolkastje van de satelliet ontvangt te verstoren, zodat de Obu niet meer correct functioneert.

Dubbele overtreding

De betrapte chauffeur werd voor een dubbele overtreding geverbaliseerd. Hij fraudeerde immers niet alleen op de kilometerheffing, maar pleegde ook een inbreuk op de telecomwet, die het bezit en gebruik van jammers verbiedt.

De kilometerheffing voor vrachtwagens is in België van kracht sinds 1 april 2016. Fraude erop wordt bestraft met cumuleerbare boetes van 1.000 euro. In juni betrapten de inspecteurs al twee frauderende chauffeurs in de provincie Luxemburg.