De raden van bestuur van beide bedrijven waren eerder overeengekomen dat CMA CGM zijn belang in elk geval tot 5 november niet zou uitbreiden, maar hebben die grens nu opgerekt tot 33%. De begrenzing van het CMA CGM-belang tot 33% is niet voor niets gekozen: bij 33,3% is de Franse rederij volgens de Zwitserse wetgeving verplicht een bod op het complete aandelenkapitaal te doen.

Ondergewaardeerd

Het bestuur van de logistieke dienstverlener heeft het ongevraagde bod door DSV als ‘ondergewaardeerd’ van de hand gewezen. Het bod van 27,75 franc per aandeel ligt evenwel 50% boven de slotkoers van 18,42 franc van woensdag en een fractie boven de introductiekoers van 27,5 franc. Die kwam tot stand op 4 mei, toen het bedrijf aan de beurs van Zürich (SIX Swiss Exchange) werd genoteerd.

DSV zegt in een toelichting op het afgewezen bod dat een combinatie van de twee bedrijven ‘aanzienlijk meer waarde zal creëren voor de aandeelhouders, werknemers, klanten en toeleveranciers’. De Deense expediteur, dat vorig jaar het Amerikaanse UTI Worldwide overnam, staat bekend als een opkoper van ondergewaardeerde logistieke bedrijven. Het zoekt met de koop van Ceva, dat deels bestaat uit het oude TNT Logistics, verder naar meer schaalgrote in de automotive logistiek.

De begrenzing van het CMA CGM-belang tot 33% is niet voor niets gekozen: bij 33,3% is de Franse rederij volgens de Zwitserse wetgeving verplicht een bod op het complete aandelenkapitaal te doen. CMA CGM heeft zich verder verplicht het komende halfjaar geen bod op de resterende aandelen uit te brengen, tenzij dat de instemming heeft van het Ceva-bestuur. Bovendien is de Franse rederij verplicht zijn belang aan te bieden als een derde partij een bod uitbrengt dat wel de de steun heeft van de Ceva-top.