Volgens diverse kenners in de expeditiewereld heeft het nieuw gecreëerde Damco Freight Forwarding (FF) hoofdzakelijk nog een bescheiden waarde voor kopers door het netwerk in China, maar niemand durft daar voorlopig een prijskaartje op te plakken.

Voor het overige deel wordt het ontmantelde Damco, dat vorig jaar qua omzet (2,6 miljard dollar) nog meedraaide in de mondiale expeditie-top-20, toch gezien als te groot voor een servet en te klein voor een tafellaken.

Dat maakt Damco FF ook nauwelijks een aantrekkelijke overnameprooi voor een strategische partij of een durfkapitalist. Daarnaast zouden koopjesjagers misschien hun slag kunnen slaan, maar dat zou dan weer afhangen van de prijs die eigenaar A.P. Moller Maersk (APMM) nog voor de gehavende maar traditierijke merknaam wil vangen.

Beursgang

Om bijna dezelfde reden lijkt een beursgang nauwelijks interessant voor de Denen. Maersk heeft met het besluit om de logistieke activiteiten uit het bedrijf te halen de potentiële waarde eruit gesloopt. Normaliter wordt een bedrijf juist aan de vooravond van een beursgang nog eens stevig opgepoetst door de eigenaar, maar dat kan nauwelijks worden gezegd van het nu deels ontmantelde Damco, waarvan alle ‘supply chain’-activiteiten zijn overgeheveld naar de Deense rederij.

Dat er wat met Damco zou gebeuren, was al na de verliezen van vorig jaar (35 miljoen dollar op een dalende omzet (-100 miljoen) van 2,6 miljard dollar) duidelijk. Daarmee was Damco in de expeditietop een van de slechtst presterende ondernemingen, met bovendien een negatieve cashflow.

Verrast

Dat alle expeditie-activiteiten nu door de ingreep van Maersk apart zijn gezet, heeft velen wel verrast. De vooruitzichten voor een winstgevende exploitatie zijn daardoor niet direct gecreëerd door het moederconcern, wat ook te denken geeft.

De vraag is zelfs of de expediteur nog wel kan overleven na de chirurgische ingreep uit Kopenhagen. Daarbij komt nog eens de onduidelijkheid wat er nu precies van het oude Damco is overgegaan in Damco FF en waar precies volume en omzet vandaan moeten komen.

Zelfs het moederbedrijf liet bij de aankondiging van de opsplitsing de markt in het ongewisse welke oorlogssterkte het nieuwe Damco FF straks nog heeft om als zelfstandig bedrijf te overleven. De toelichting van de Denen dat Damco zich na de opsplitsing weer geheel kan richten op de expeditie is voor het resterend management een zwakke troost.

Twill

Het overgebleven Damco moet immers naast de schaalgrootte ook nog eens het eigen digitale expeditieplatform Twill missen, dat met de recente opdeling ook is meeverhuisd naar de rederij en nu als ‘Maersk innovatie’ open staat voor de klanten van het moederconcern.

Deze online vrachtbeurs biedt verladers bij Damco sinds april 2017 een digitaal prijsvergelijkings- en boekingsplatform en maakt eigenlijk Damco FF overbodig voor Maersk als expeditie-instrument om lading aan te trekken.

Boze tongen beweren zelfs dat Maersk de reorganisatie van Damco juist heeft uitgevoerd omdat het de vrachtvolumes uit de mondiale expeditiemarkt ook via Twill kan genereren. Het is dan ook logisch in dit scenario dat de online vrachtbeurs de nieuwe inhouse expediteur binnen het Maersk-netwerk wordt. Dat is best zuur, omdat Twill ooit in de markt werd gezet als een ‘Damco innovatie’.

De centrale vraag blijft dan ook of Damco wel kan voortbestaan als zelfstandige unit zonder dat het strategisch, financieel, operationeel of zelfs commercieel nog iets toevoegt (meerwaarde) voor eigenaar APMM. Het lijkt er volgens sommigen verdacht veel op dat Maersk de gezonde delen uit de organisatie heeft gehaald en met Damco eigenlijk aanstuurt op een exit-scenario dat een beetje lijkt op een klassieke sterfhuisconstructie.

Fusie

In die context maakt de Franse rederij en Maersk-concurrent CMA CGM bijna een tegenovergestelde beweging door zich recent voor 25% in te kopen bij het Amerikaanse Ceva Logistics om te profiteren van de klanten van de expediteur en gezamenlijk een soort one-stop-shop te bouwen voor de grote ladingaanbieders. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat Ceva op logistiek gebied als de nummer 5 van de wereld een maatje groter is dan Damco.

Sommige partijen geloven dat Maersk met de ontmanteling van Damco via een omweg precies hetzelfde doel voor ogen heeft als CMA CGM met Ceva, maar dan als onderdeel van een groot strategisch plan voor de toekomst.

Het gaat daarbij om een toenadering en verregaande samenwerking – zelfs een fusie wordt niet uitgesloten – met de andere logistieke grootheid uit Denemarken: DSV. In die context zou de ontmanteling van Damco en eventuele latere verkoop van het bedrijf aan DSV een klein offer zijn voor het grotere goed: de bouw met DSV van een mondiale vrachtwinkel.

Lees ook: Deel Damco wordt onderdeel Maersk