Met een geschatte investeringswaarde van ruim dertig miljard dollar is het volgens Shell het grootste infrastructuur-project in Canada ooit. Het omvat onder meer de bouw van een fabriek om aardgas om te zetten in LNG van minus 163 graden, een nieuwe terminal met twee steigers en een pijpleiding van bijna 700 kilometer. De terminal komt bij het havenstadje Kitimat, waar al een aluminiumfabriek van Rio Tinto Alcan staat.

De deelnemers in LNG Canada zijn behalve Royal Dutch Shell met een belang van 40% het Maleisische Petroliam Nasional Bhd (Petronas, 25%), Mitsubishi Corp. (15%), PetroChina Co. (15%) en Korea Gas Corp. (5%). Petronas voerde vorig jaar nog een consortium aan met onder meer bedrijven uit Brunei, China en Japan, dat het project in een iets andere opzet wilde uitvoeren. De LNG-fabriek zou daarbij gebouwd worden bij Port Edward, zo’n honderd kilometer westelijker en vlak onder de grens met Alaska.

Te lage gasprijs

Dat consortium had een vergunning met een looptijd van 25 jaar voor de export van ruim 22 miljoen ton vloeibaar aardgas per jaar op zak. Petronas trok zich na jarenlange voorbereidingen medio vorig jaar onverwacht terug uit het project, volgens de Maleisiërs vanwege de te lage gasprijs.

Dat besluit was een forse streep door de rekening van de Canadese premier Justin Trudeau om Canada te ontwikkelen tot tot een belangrijke LNG-exporteur. Hij heeft nog niet officieel gereageerd op de aankondiging van LNG Canada. Het consortium wijst erop dat de transittijd tussen de Canadese westkust naar Tokio slechts acht dagen bedraagt, tegenover twintig dagen vanuit de US Gulf. Overigens zijn er ook plannen voor de bouw van LNG-exportterminals aan de Amerikaanse westkust.

2023

De fabriek krijgt twee productielijnen (trains) met een gezamenlijke capaciteit van veertien miljoen ton per jaar. LNG Canada heeft al laten weten in de toekomst jaarlijks 26 miljoen ton te willen exporteren. Naar verwachting neemt het project zeker vijf jaar in beslag en kan het eerste gas rond 2023 geleverd worden.

Met het project laat Shell nog eens zien LNG als een hoeksteen van zijn lange termijn-strategie te zien. Ruim tien jaar geleden bouwde het Nederlands/Britse concern al een enorm complex in Qatar, dat nog altijd ‘s werelds belangrijkste LNG-exporteur is. Daarnaast werkt het a jaren aan de ontwikkeling van de ‘Prelude’, een 500 meter lange en honderd meter brede drijvende LNG-fabriek. Ook heeft het concern de afgelopen jaren een LNG-vloot van zo’n vijftig tankers opgebouwd.