Dat komt overeen met ongeveer 20% van het jaarlijkse verbruik van de Maersk-vloot. Vopak zegt in een toelichting dat het om een capaciteitsafspraak gaat. ‘Er komt geen aparte ligplaats voor Maersk of zo’, zegt een woordvoerder. Volgens Maersk is de capaciteit ook beschikbaar voor derden.

Scrubber

Niels Henrik Lindegaard, hoofd van Maersk Oil Trading, zegt met de overeenkomst zorgen in de markt weg te willen nemen over de beschikbaarheid van zwavelarme brandstoffen. Vanaf 2020 mogen zeeschepen alleen nog brandstof met maximaal 0,5% zwavel gebruiken, tenzij ze met een scrubber zijn uitgerust. Veel reders kiezen voor de laatste mogelijkheid.

Vopak maakte afgelopen vrijdag bekend fors te gaan investeren in opslagcapaciteit ten behoeve van zwavelarme brandstoffen op de Europoort-terminal. Volgens Maersk is de overeenkomst essentieel om te kunnen beschikken over voldoende ‘compliant’ brandstof, zowel kwantitatief als kwalitatief.