Wat gaat het gebruik van blockchain de logistieke sector opleveren?

Blockchain kan veel mensen vervangen die de hele dag e-mails versturen. Want het maakt informatie beschikbaar voor de juiste personen in een keten. We hoeven straks geen e-mails meer te sturen om prijzen op te vragen, locatie van een zending, goedkeuring en opdracht voor een financiële transactie, noem maar op. Dat kan allemaal automatisch ingeregeld worden via een systeem gebaseerd op blockchain.

Die activiteiten kosten nu soms inderdaad een hoop tijd. Maar ik kan me voorstellen dat menselijke controle soms ook geen kwaad kan. Welke risico’s zijn er als dat via een blockchain wordt geautomatiseerd?

De techniek is heel simpel. Bovendien is die alleen interessant voor programmeurs, niet voor ons. Zodra er een goed functioneel design is, kan iedere fatsoenlijke programmeur dat goed en veilig bouwen. Maar het maken van de afspraken voor dat design, daar liggen de grote uitdagingen.

In welk opzicht?

Hebben alle partijen in een keten voldoende vertrouwen in elkaar? De paradox is dat een blockchain vertrouwen geeft, maar dat er eerst behoorlijk wat vertrouwen moet zijn in elkaar om het op te kunnen zetten. Blockchain automatiseert het delen van data, dat gaat de supply chain transparant maken. Soms hebben partijen geen baat bij transparantie, omdat ze geld kunnen verdienen vanwege het gebrek aan data bij anderen.

Wat zijn concrete voorbeelden van toepassingen voor de logistieke sector?

Blockchain is een oplossing voor diverse logistieke problemen, als je maar weet wat je wilt. In de logistiek kun je bijvoorbeeld heel goed met Internet of things werken. Zodra een sensor in een container aangeeft via track and trace wat zijn positie is, kan hij dat zelfstandig doorgeven aan de keten. Dan ligt dat onomstotelijk vast en kan er automatisch een transactie worden gestart. Bijvoorbeeld een betaling voor ontvangst van goederen. Dat heet een smart contract, waarbij transacties automatisch plaatsvinden zodra er iets is gebeurd. Dat bespaart echt veel administratieve lasten.

Krijgen we daarvoor ooit wel genoeg vertrouwen in blockchain? Kijk maar naar de Bitcoin. Daar zou ik mijn business nog niet op willen bouwen. Is dat terecht?

Bitcoin is niet hetzelfde als blockchain. Het is slechts een voorbeeld van een openbare blockchain. Maar er is een heel belangrijk verschil. Want een smart contract is een gesloten blockchain. Alleen partijen die er onderdeel van zijn, hebben er toegang toe. Bovendien is er voor Bitcoin ongelooflijk veel rekenkracht nodig vanwege de encryptie. Bij een gesloten blockchain is er slechts een lichte infrastructuur nodig. Daar beschikt vrijwel ieder bedrijf over.

Hoe zit het met veiligheid?

Blockchain is juist veel veiliger, als het goed is ontworpen. Als een systeem op één plek draait, is het opeens kritische infrastructuur. Maar bij blockchain wordt een transactie bijvoorbeeld op honderden computers in het netwerk vastgelegd. De meerderheid van de computers bepaalt de juistheid van de informatie. Dus als je daarin achteraf iets wilt wijzigen, dan moet je daarvoor 51% van alle computers in het netwerk kraken. Maar zoals altijd met data geldt ook hier: ‘garbage in, is garbage out’. Dus je moet goede afspraken maken waar de informatie vandaan komt die je in de keten zet.

Wat is de juridische status van zo’n smart contract via blockchain?

Dat is helaas nog niet helemaal uitgekristalliseerd. Je mag bijvoorbeeld van de Nederlandse privacywet geen persoonsgegevens bewaren op een plek waar het niet kan worden verwijderd, zoals een blockchain. Ook is niemand eigenaar van de blockchain. Iedereen heeft ermee ingestemd, maar niemand is verantwoordelijk. Gemaakte fouten kunnen niet hersteld worden. De techniek is er al lang. Nu moeten we nog de institutionele problemen oplossen. Blockchain gaat eigenlijk over het maken van afspraken tussen partijen in de supply chain.

IT in de Logistiek

Meer weten over Blockchain in de logistiek? Kom op 21 juni naar het event IT in de Logistiek in Venlo. Aanmelden via events.nieuwsbladtransport.nl