De Deense veerdienst zag zijn omzet met 9% groeien, dankzij een flinke toename in het passagiersvervoer door de vroege Paasdagen en stijgende vrachtvolumes op het Engelse Kanaal en de Noordzee. De rederij vervoerde gedurende het kwartaal 14% meer passagiers dan in het jaar ervoor.

Ook het vrachtvolume op het Engelse Kanaal bleef ondanks de Brexit-onderhandelingen gestaag groeien. De rederij zag het volume met 1,9% toenemen terwijl de totale markt juist iets kromp (-2%) als gevolg van de vroege Paasdagen.

Ook de Noordzeeroutes van DFDS presteerden goed. Het volume op deze routes groeide met 8,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, hoewel de rederij een schip moest vervangen na een aanvaring in maart. Het containerschip ‘MSC Madrid’ ramde de ferry ‘Primula Seaways’, dat een route tussen Zweden en België onderhoudt, aan bakboordzijde na een loodswissel voor de kust van Vlissingen. De bemanning van beide schepen bleef ongedeerd, maar de ‘Primula Seaways’ liep flinke schade op en moest terugkeren naar Gent voor reparatie. Het incident resulteerde in een eenmalige kostenpost van 15 miljoen Deense Kronen (zo’n twee miljoen euro, tegen huidige wisselkoersen).

Ondanks het vroege Pasen, de aanvaring en lagere vrachtvolumes op de Oostzee (-1,4%) en het Middellands Zeegebied (-6,5%), die overigens werden gecompenseerd door stijgingen in het passagiersvervoer van respectievelijk 6,5% en 8,6%, wist de rederij zijn totaal vervoerde volume met 3% te groeien.

De operationele winst (ebitda) van het bedrijf steeg van 414 naar 453 miljoen Deense Kronen en de nettowinst van 150 naar 157 miljoen DKK, omgerekend 21 miljoen euro.

DFDS heeft zijn verwachtingen voor dit jaar naar boven bijgesteld. In plaats van de eerder voorspelde omzetgroei van 2% rekent het bedrijf nu op een omzetgroei van 4%. Inclusief de resultaten van het recent aangekochte U.N. Ro-Ro, dat veerdiensten tussen Turkije en Europa verzorgt, stijgt dat zelfs naar 10%.

Finnlines

Ook de Finse ferry-operator Finnlines heeft een sterk eerste kwartaal achter de rug. CEO Emanuele Grimaldi spreekt van een ‘bijzonder goed kwartaal met toegenomen omzet en winst’. De omzet van de rederij groeide met 11,6% tot 134,1 miljoen euro en de nettowinst met 48,6% tot 16,5 miljoen euro.

Het bedrijf voert capaciteitsuitbreidingen uit door de verlenging van zes schepen. Drie van die schepen zijn inmiddels alweer terug in de vaart, een vierde wordt momenteel verlengd en in september en december dit jaar volgen nog twee schepen. Het bedrijf wil daarmee naast het vergroten van de capaciteit ook tegemoet komen aan milieuafspraken van de IMO. De grotere schepen zorgen voor een gunstigere uitstoot per tonkilometer.

Finnlines verwacht dat 2018 opnieuw een positief jaar zal worden voor de Noord-Europese veerdiensten met een gezonde groei in volume.