Wat is je achtergrond?

Ik ben er bij ASML verantwoordelijk voor, dat onze klanten wereldwijd voldoende spare parts en tools beschikbaar hebben.

Wat was de grootste logistieke uitdaging tijdens de coronacrisis?

Die zat hem in de enorme reductie in vrachtcapaciteit. We doen bijna alles per luchtvracht, want onze onderdelen en tools zijn zo duur dat het te veel geld zou kosten om ze lang op een schip te laten staan. Bovendien is de apparatuur gevoelig voor schokken, en die heb je in een vliegtuig minder dan in de scheepvaart. Maar waar we normaal bijvoorbeeld 25 vluchten per week beschikbaar hebben naar Taiwan, waar onze grootste klant zit, ging er in de slechtste week van de crisis nog maar één vlucht. Gelukkig hebben we veel lokale voorraad, maar de heel dure parts of zaken die maar zelden kapot gaan, houden we op een centrale locatie. Daarmee liepen we dus vast.

Hoe heb je dat opgelost?

Normaal vliegen we direct van Amsterdam naar Taipei, want bij een tussenlanding zou van alles mis kunnen gaan en daar is onze lading te kostbaar voor. Maar nu moesten we met onze freight forwarders dus alternatieve routes vinden. Daar komt bij, dat we speciale hijskranen gebruiken waarmee we parts de machines intillen. Die moeten regelmatig opnieuw gecertificeerd worden om de sterkte en veiligheid te waarborgen. Een team van specialisten vliegt daarvoor de hele wereld rond. Tijdens corona konden die mensen niet meer vliegen. En als dat al wel mogelijk was, moesten ze vaak twee weken in quarantaine op een hotelkamer. Dat konden we niet redelijkerwijs aan de mensen vragen en ze al zeker niet verplichten. Maar ons hele certificeringsproces was er wel op gericht om mensen naar de tools te krijgen. Onze eerste reactie was om de tools dan toch maar terug naar Europa te halen of samen met de safety officer te kijken of er certificeringen op een veilige manier uitgesteld konden worden. Die tijd hebben we gebruikt om na te denken over een betere oplossing.

En is dat gelukt?

De organisatie die onze certificeringen verzorgt, heeft weliswaar over de hele wereld personeel gestationeerd, maar niet iedereen had de kennis om dat goed op onze specialistische tools uit te voeren. Die hielden zich met het keuren van andere zaken bezig, zoals liften in gebouwen. Toen heeft een teamlid uit Veldhoven een oplossing bedacht met een smart glass en remote certificering. Hierbij werden de mensen op afstand getraind in de basisvaardigheden van onze certificeringvereisten. Vanuit Nederland werd op afstand via de slimme bril meegekeken met de mensen op de locatie.

Wat was de grootste uitdaging bij deze oplossing?

Om mensen op afstand te trainen. De engineer die in Taiwan zit, is weliswaar getraind in het certificeren van hijswerktuigen, maar heeft nog nooit met onze tools en cleanliness-eisen gewerkt. Maar we blijven nu op deze manier werken, ook na de coronaperiode. Dan halen we die mensen wel eerst naar Nederland voor een training. We zouden nog verder kunnen innoveren door documenten in het systeem te koppelen, zodat de engineer ook toegang heeft tot technische documentatie en tekeningen terwijl hij bezig is op afstand. Maar dan moet ons intellectueel eigendom goed beschermd zijn en dat is nog wel een behoorlijk vervolgtraject. Bij het uitwerken van de langetermijn-oplossing maken we intensief gebruik van logistieke netwerken waarvan we deel uitmaken, zoals bijvoorbeeld het Service Logistics Forum.

Hoe flexibel ben je als ASML om je supply chains zo robuust mogelijk te houden en voorbereid te zijn op een eventuele nieuwe ramp?

Corona is een black swan event. Dat gebeurt. Net als die vulkaanuitbarsting in IJsland. Daarbij konden we ook niet vliegen en toch moesten we machines shippen. Toen zijn we vanuit Zwitserland gaan vliegen. Naast het schip is ook de trein naar Azië voor ons meestal geen optie omdat er teveel grensovergangen zijn waar er iets mis kan gaan. Hoe meer checks en controles, hoe hoger het risico dat iemand iets open maakt. Met de Nederlandse en Taiwanese douane kunnen we wel regelen dat onze goederen dicht blijven, zowel qua intellectueel eigendom als cleanliness. Alles wordt namelijk extreem schoon geproduceerd en gebruikt. Dan moet je geen douane-ambtenaar in een ver land hebben die opeens een container openmaakt en gaat graven. We moeten zoveel mogelijk point-to-point transporteren.

Heb je nog advies voor de overheid bij de distributie van het coronavaccin?

Je kunt alleen flexibel zijn als je je op verschillende scenario’s voorbereidt. Voor partijen die een rol spelen in die scenario’s is het waardevol tijdig te weten wat er mogelijk gaat gebeuren. Dat betekent dus niet dat de overheid wacht op ontwikkelingen om steeds nieuwe plannen te maken. Je moet voor bijna alles een scenario klaar hebben liggen. Net zoals wij draaiboeken hebben voor het geval een leverancier uitvalt. Hope for the best, prepare for the worst. We waren niet voorbereid op corona, maar wel op de elementen van de impact.

Hulp met vaccinatie-campagne

We zijn nu met een aantal mensen uit de supply chain logistieke sector op vrijwillige basis aan het helpen bij het vaccineren tegen corona. We helpen het RIVM met het opzetten van een (scenario)planningsaanpak en -model. De GGD’en en huisartsen helpen we om zo efficiënt mogelijk vaccinaties te kunnen zetten. Bij de GGD’en passen we principes van Lean, Operational Excellence, en wachtrijtheorie toe om te zorgen dat het aantal prikken per uur flink omhoog kan. Daarnaast helpen we RIVM met aanpassingen in het model om om te kunnen gaan met de complexiteit van de coronavaccinaties met veel doelgroepen, diverse soorten vaccins en onzekere leveringen en voorraden.

Magazine

Dit interview is onderdeel van een serie portretten over logistieke lessen uit de corona pandemie, gemaakt door TKI Dinalog in samenwerking met Nieuwsblad Transport. Lees het hele magazine hieronder: