Wat is je elevator pitch in een paar zinnen?

Shypple is een online tussenpersoon voor het intercontinentaal verschepen van vracht. Door een digitaal businessmodel kunnen we dat sneller, goedkoper en makkelijker. We zorgen ervoor dat verladers minder tijd kwijt zijn en meer controle hebben over hun vracht.

Welk probleem los je daarmee op?

Expediteurs werken meestal nog met papieren dossiers, terwijl geprinte informatie vaak verouderd is. Ook worden er veel e-mails gestuurd in het proces. Dat kan efficiënter door informatie via een digitaal dashboard aan te bieden. Dat gaat verder dan alleen een tracking link. Het dashboard toont visuele milestones van deur tot deur, zodat de klant altijd weet wat de status is van zijn vracht. Daarmee maken we een einde aan de vele e-mails tussen expediteur en verlader. De klant kan door ons platform sneller en slimmer beslissingen nemen.
Offertes worden bovendien automatisch gegenereerd. Dat betekent ook voor ons minder werk, zodat we lager kunnen offreren dan traditionele partijen.

Hoe werkt dat precies?

Een expediteur is eigenlijk een soort doorgeefluik; hij heeft zijn dossiers, zoekt naar informatie en geeft het door aan de klant. De bronnen zijn vaak websites. Die hebben wij op een rijtje gezet; afvaartschema’s, prijzen, track-and-trace; alles wat je normaliter in een e-mail verwerkt. Die data worden live getoond in de applicatie. De offertes voor een transport kun je vergelijken met hoe je een vliegticket boekt.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Ik liep stage bij een expeditiekantoor in Moerdijk. Daar merkte ik dat ze met twintig man offertes uit stuurden, terwijl de kans om een klus binnen te halen slechts één op vier was. Ook de operationele afdeling werkte met papieren dossiers. Als een boot was vertraagd, schreven ze dat in een Excel-sheet. Vragen werden per e-mail gesteld en beantwoord. Voor simpele handelsstromen gingen er soms wel veertig e-mails heen en weer, waarin veel mensen van zowel de expediteur als de klant werden gekopieerd. Bovendien is bij e-mail de uitgewisselde informatie statisch; die kan de volgende dag alweer verouderd zijn. Ik dacht: dat kan goedkoper als je het digitaal aanpakt. Veel is namelijk te standaardiseren.

Wat is het verdienmodel?

De web-app is gratis in gebruik voor verschepers. Net als traditionele forwarders rekenen we een fee over een transport dat we verzorgen.

Wat is de grootste uitdaging om succesvol te worden?

Er zitten best veel groeipijnen in opschaling. Het is een uitdaging om in een jaar tijd veertig mensen te vinden. Daarvoor moet je vierhonderd gesprekken voeren. HR moeten we dus goed inregelen. Het juist definiëren van de cultuur is daarbij essentieel om de geschikte mensen te vinden die ook goed bij ons passen.

Wie zijn de investeerders?

De eerste investeerder is mijn oude baas, een ondernemer uit de expeditiebranche. Verder hebben we grote investeringen ontvangen van August Ventures. Daarin zitten onder meer de oprichters achter Fonq en Treatwell.

Waar sta je over twee jaar?

Dan zijn we in heel Noordwest-Europa actief en hopelijk ook in China. Nu is dat alleen nog in Nederland en België. We hebben wel klanten in Frankrijk, Duitsland en Spanje, maar dat zijn Nederlandse verladers die daar een vestiging hebben.

Welke lessen heb je geleerd in de route hiernaartoe?

We dachten eerst alleen de ruimte op zeeschepen te verkopen als een online boekingsplatform. Maar we kwamen er al snel achter dat verladers een expediteur nodig hebben die hen ontzorgt van haven tot deur. Anders moeten ze nog altijd zelf de douane-inklaringen regelen. Ze willen één aanspreekpunt. Dus we hebben ons al snel omgeturnd tot de digitale dienstverlener die we nu zijn.

Bedrijfsnaam: Shypple
Opgericht: augustus 2016
Door: Jarell Habets (26)
Aantal werknemers: 16
Totale investering: 2 miljoen euro
Verwachte omzet dit jaar: 8 miljoen euro