Deze week een gesprek met Marcel Merkx van CargoSnap.

Wat is je elevator pitch in een paar zinnen?

Iedereen in de logistiek maakt foto’s en verzamelt informatie over lading. CargoSnap maakt dat proces eenvoudig en faciliteert het delen ervan met klanten.

Welk probleem los je hiermee eigenlijk op?

Onze klanten kunnen de staat van hun ontvangen lading goed in kaart brengen via een foto. Als er dan iets mis is, kun je direct de ketenspelers informeren. Dat moet je niet twee weken later melden, want dan denkt iedereen dat jij het gedaan hebt.

Bestaat dit niet al?

90% van de bedrijven waar we mee praten doen dit al qua proces. De één maakt foto’s en kopieert die via een usb-kabel naar de computer. De ander gebruikt e-mail of whatsapp. Door onze app in te zetten kun je dat proces veel eenvoudiger maken. Alle gegevens worden onder je eigen dossiernummer opgeslagen en voor jaren veilig bewaard.

Wat is het verdienmodel?

Na een gratis proefperiode van een maand betalen klanten een vast bedrag per maand voor een basislicentie. Daarmee mogen ze de app op tien mobiele apparaten gebruiken. Ze kunnen onbeperkt foto’s, documenten en checklists invoeren. Voor video geldt een fair use policy.

Hoe ben je op het idee gekomen?

Ik heb bij een grote verlader gewerkt. Het transport werd volledig uitbesteed aan logistieke dienstverleners. Aan het eind van elk jaar zagen we honderdduizenden euro’s aan containerschades. De logistieke dienstverleners zeiden allemaal dat zij dat niet gedaan hadden. Uiteindelijk betaalden wij als verlader dus zelf de rekening. Dat vond ik oneerlijk. Maar ook de logistieke dienstverlener vindt het proces oneerlijk. Verladers duwen nog wel eens schades de keten in. Iemand die niet goed kan bewijzen of hij een schade al dan niet heeft aangericht, krijgt zo’n ‘hete aardappel’ toegeschoven en moet dan soms betalen. Dat is ook oneerlijk. Daar is de app uit ontstaan. De focus van de app is dat hij eenvoudig en snel in het gebruik is. Werknemers op terminals en in warehouses willen best een foto maken, maar geen twintig documenten invullen. De informatie wordt in de app verrijkt met gps-coördinaten, tijdstempel, eventuele schades, etc. Dat gebruiken we om een dossier te creëren dat gedeeld kan worden met klanten. Dan kun je altijd aantonen dat jij een vracht in goede orde hebt verwerkt.

Hoeveel kapitaal heb je opgehaald? Wie zijn de investeerders?

Een paar ton. Ik ben zelf de voornaamste aandeelhouder en investeerder. Daarnaast is een tweetal vroege klanten ook ingestapt als investeerder. Dat zijn logistieke dienstverleners als terminals en warehouses. Deze investeerders helpen ons om door de welbekende groei-hockeystick heen te gaan.

Waar sta je over twee jaar?

Dan zijn we een wereldwijd bekende naam in de logistiek. We hebben al veel internationale klanten. De app is nu in acht talen beschikbaar, we hebben zelfs een Chinese versie.

Wie is je concurrent?

Whatsapp. Veel potentiële klanten gebruiken dat nu om de staat van lading te delen. Maar dat kent een hoop beperkingen. Wij hebben de ‘whatsapp voor de logistiek’ gebouwd met meer functies, zoals het lezen van een container- of barcode. Hierdoor belandt een foto direct in het juiste dossier.

Welke lessen heb je geleerd?

Omdat het moeilijk is aan ontwikkelaars te komen, hebben we de eerste versie van de app in het buitenland laten ontwikkelen. Dat doen we nooit meer, het was echt een rommel geworden. Die versie hebben we weggegooid en we zijn helemaal opnieuw begonnen met ontwikkelen door iemand die wel hier op kantoor zit. Offshoring lijkt heel goedkoop, maar je schiet er geen fluit mee op. Omdat je er niet dicht op zit, kun je de kwaliteit niet in de gaten houden. De app deed het wel, maar de code was één grote spaghetti. Dat hebben we nu in-house veel beter geregeld.

  • Naam: CargoSnap
  • Opgericht: 2017
  • Door: Marcel Merkx (45) en Daniel Lins (39, Brazilië)
  • Aantal medewerkers: 7