Waalhaven-Zuid was sinds 13 september 2019 niet beschikbaar voor het rangeren van gevaarlijke stoffen, omdat de blusvoorzieningen niet voldeden aan de eisen van de lokale autoriteiten.

De trein bestaat uit vijf grote watertanks van in totaal 150.000 liter, een wagon met alle blusmateriaal en schuimvormend middel en een locomotief. De blustrein is een tijdelijke toevoeging aan het totaalpakket van blusvoorzieningen. De gewone bluswagen van de Gezamenlijke Brandweer Rotterdam blijft inzetbaar. Met de blustrein en de bluswagen vanaf de calamiteitenweg kunnen alle tussenliggende sporen op het emplacement Waalhaven Zuid worden bereikt, vertelt ProRail.

Blustrein

De blustrein is geen nieuw fenomeen, maar wel een primeur voor Nederland. Dergelijke treinen worden met name ingezet bij tunnelbranden, onder meer in Oostenrijk en Zwitserland. In het geval van Waalhaven Zuid was de trein nodig omdat niet alle sporen vanaf de aangelegde calamiteitenweg bereikbaar waren. ProRail werkt nu aan een structurele oplossing, maar totdat die gevonden is, blijft de trein in gebruik.

“Aan de realisatie hebben we met onze partners Kenbri, Shunter, H2K en KSS hard gewerkt”, zegt ProRail. “De trein is tot eind maart uitvoerig getest en alle bevindingen en testrapporten zijn gedeeld met het bevoegd gezag. Op woensdag 31 maart kregen we officieel bericht dat de blusvoorziening op Waalhaven Zuid is goedgekeurd als tijdelijke voorziening, die we op termijn gaan vervangen door structurele voorzieningen.”

18 maanden
Voor vrachtvervoerders betekent dit dat de meeste gevaarlijke goederen weer kunnen worden gerangeerd op Waalhaven Zuid, na een beperking van meer dan 18 maanden. De tijdelijke sluiting heeft grote gevolgen gehad voor de spoorgoederensector, aangezien vervoerders moesten uitwijken naar andere rangeerterreinen om het vervoer op gang te houden. Dit heeft geresulteerd in hogere kosten voor spoorvervoerders en andere partijen in de keten.

Prorail had eerder een compensatieregeling voor getroffen klanten opgezet, zodat de extra gemaakte kosten, zoals het inhuren van extra personeel en langer gebruik van locomotieven, niet al te veel impact hadden.

Tijdlijn
De eerste problemen op Waalhaven Zuid dateren van medio september 2019. Op dat moment hadden de veiligheidsautoriteiten DCMR en VRR aan ProRail gevraagd om een ​​integrale test uit te voeren van de bedrijfsbrandweer en het functioneren van de bluswatervoorziening. Die test ging niet goed. Het bluswatersysteem leverde onvoldoende water. Daarop legde de spoorbeheerder het rangeren van gevaarlijke stoffen stil.

ProRail is sindsdien op zoek naar alternatieven. De aanleg van een tijdelijk blussysteem leek de beste optie. In de praktijk bleek dit lastiger. Verschillende oplossingen werden in de loop van de tijd door de autoriteiten afgewezen. De blustrein is de eerste oplossing die is goedgekeurd.