De modernisering is volgens Infrabel nodig omdat de bestaande wissels het einde van hun levensduur bereikt hebben. Daarnaast zijn de nieuwe spoortoestellen onderhoudsvriendelijker. Daardoor hoeft de infrastructuur in de toekomst minder vaak afgesloten worden voor onderhoud.

Verder kan er straks met een hogere snelheid over de wissels worden gereden. Op de bestaande wissels staat een snelheidsbeperking van 20 kilometer per uur. Omdat alle treinen die hier langs komen, moeten afremmen ontstaat een flessenhals die v oor vertraging zorgt. De nieuwe wissels kunnen opnieuw met de normale snelheid van 90 kilometer per uur bereden worden. Dat zorgt voor vlotter verkeer op de doorgaande hoofdsporen. Naast de wissels, past Infrabel ook delen van de bovenleiding en de seininrichting aan.

Goederentreinen

In Antwerpen liggen twee strategische sporenbundels. Dwars door deze parkeerplaats voor treinen liggen ook twee belangrijke hoofdsporen. Dat naar de haven van Antwerpen (L27A) en het spoor naar Nederland (L12). In de ene bundel wordt een groot deel van de reizigerstreinen, die in en rond Antwerpen rijden, na het einde van hun dienst gereinigd, onderhouden en gestald.

De andere bundel is dan weer belangrijk om internationale goederentreinen te ontvangen. Bijvoorbeeld treinen die uit Nederland (L12) en Duitsland (via de Montzenroute) komen. De bundel heeft verschillende lange sporen van meer dan 700 meter. Hier kunnen spoorwegondernemingen, indien nodig, wisselen tussen elektrische en diesellocomotieven om dan verder naar hun eindbestemming te rijden.

Deze bundel biedt ook een belangrijke buffercapaciteit aan voor de sporenbundels van Antwerpen-Noord in de haven. Of wanneer er werkzaamheden zijn aan de spoorlijn L27A (cruciale toegang voor de haven), kunnen goederentreinen hier wachten tot het spoor weer vrij is.

Klimaatdoelstellingen

‘Deze vernieuwingsoperatie is belangrijk om de haven van Antwerpen, als draaischijf van onze economie, toegankelijk te houden. In het spoor investeren is slim investeren: 1 geïnvesteerde euro brengt 3 euro op. De regering wil het goederenvervoer per spoor dan ook verdubbelen tegen 2030, om onze klimaatdoelstellingen te halen en vrachtwagens van de weg te halen. Deze werf in Antwerpen is een mooi voorbeeld van wat we in de toekomst nog kunnen realiseren’, aldus Georges Gilkinet – Minister van Mobiliteit.

Om treinverkeer zo min mogelijk te hinderen, worden de werkzaamheden gefaseerd uitgevoerd. Alleen tijdens het weekend van 26 februari zijn beide spoorlijnen (L27A en L12) volledig afgesloten. In totaal wordt er gedurende negen opeenvolgende weekends gewerkt. Het gaat dan om de laatste twee weekends van januari, alle weekends van februari en de eerste drie weekeinden van maart.