De East-West Gate (EWG) zou volgens de huidige planning in het eerste kwartaal van 2022 moeten worden opgeleverd en is uitdrukkelijk bedoeld om het spoorvervoer via de Nieuwe Zijderoute tussen Azië en Europa een extra boost te geven. De terminal ligt, aldus de initiatiefnemers, ‘aan de poorten van de Europese Unie’.

Zoon rijkste man Hongarije

East-West Intermodal Logistics werd volgens de website van het bedrijf opgericht in 2018. President van het bedrijf is Ruszlan Rahimkulov, een zoon van Megdet Rahimkulov, een bekende Russische zakenman en voormalig Gazprom-bestuurder die in zijn eigen Hongaarse jaren bekend stond als rijkste man van Hongarije.

De EWG-terminal wordt gebouwd op een terrein van 125 hectare en krijgt een ‘theoretische capaciteit’ van 1 miljoen teu per jaar. Het lijkt erop dat het Hongaarse initiatief daarmee andere inland terminals die zichzelf recent presenteerden als ‘grootste van Europa’ inderdaad de loef gaat afsteken. De vorig jaar geopende Railterminal Greenport Venlo telt 28 hectare en kan 600.000 teu per jaar gaan verwerken. Net als nu EWG, presenteerde Venlo zich als een nieuw scharnierpunt voor de Nieuwe Zijderoute, in het geval van de Limburgers via de route Kazachstan-Kaspische Zee-Baku.

Cosco

De in 2019 aangekondigde Duisburg Gateway Terminal, een terminal waarin het Chinese scheepvaartconcern Cosco een dikke vinger in de pap krijgt, werd met 22 hectare en een geplande capaciteit van 22 hectare eveneens met tromgeroffel de grootste van Europa genoemd en als schakel in het China-Europa-treinvervoer geafficheerd, maar die terminal is nog niet van de tekentafel gekomen.

Het Duitse logistieke bedrijf Rhenus tekende bezwaar aan tegen de manier waarop het Koleneiland, in het hart van de Duisburgse haven, was toegewezen aan de terminalbouwers en betoogde dat het terrein via een openbare tenderprocedure in de markt had moeten worden gezet. Vergabekammer (VK) Rheinland wees de bezwaren afgelopen november af, waardoor de palen nu echt de grond in kunnen, maar het zal nog enkele jaren duren voor de Duisburgse terminal gereed is.

Gevaarlijke goederen

De EWG-terminal in Hongarije krijgt tien tracks van 850 meter lang en kan tegelijkertijd vier treinen van 740 meter lengte behandelen. Met 45-ton kranen kunnen op de terminal straks ook gevaarlijke goederen – gastankcontainers, chemicaliën – worden overgeslagen. Terminalequipment dat op de terminal wordt ingezet, zal zonder uitzondering elektrisch zijn. De terminal, die tevens wordt uitgerust met zonnepanelen, wordt daarmee ook uitgesproken ‘groen’, zeggen de initiatiefnemers. Omdat de terminal tevens zijn eigen 5G-netwerk krijgt, afficheren ze hem ook als ‘modernste terminal’. Verder is er veel ruimte gereserveerd voor warehousing-activiteiten.

De benodigde investering van 61 miljoen euro komt van private bronnen. De Hongaarse regering heeft daar wel nog 8,2 miljoen euro subsidie bij gelegd vanwege de extra werkgelegenheid die de nieuwe terminal zal opleveren.