Naar verwachting is het Theemswegtracé eind 2021 gereed.

2021

Begin december is VolkerRail begonnen met de eerste voorbereidende werkzaamheden, waaronder het plaatsen van de kunststofgoot voor de kabel van 23 kilovolt. In de loop van 2021 wordt gestart met kabeltrekken, bovenleidingpalen plaatsen en ballastmatten plakken. Zo bericht VolkerRail.

Aannemersconsortium SaVe, bestaande uit bouwbedrijven Besix, Mobilis, Dura Vermeer, Hollandia en Iemants is in de tweede helft van 2018 gestart met de onderbouw van het tracé. Het bouwteam van SaVe moet de komende maanden nog enkele afrondende werkzaamheden uitvoeren.

ProRail

Het Havenbedrijf Rotterdam investeert samen met het Rijk en de Europese Unie circa 300 miljoen euro in het Theemswegtracé. Na oplevering komt het beheer in handen van ProRail.

Het spoorvervoer en het zeescheepvaartverkeer van en naar de Brittanniëhaven groeit naar verwachting in de komende jaren. Het Havenbedrijf Rotterdam voorziet daarom een capaciteitsknelpunt voor het treinverkeer. De aanleg van het Theemswegtracé moet dit knelpunt oplossen.