Al over het eerste halfjaar werd een verlies van 2,5 miljard euro afgeschreven in de boeken en de cijfers zijn daarna niet verbeterd. De enige divisies die nog goed draaien zijn de expeditie en e-commerce bedrijven binnen de werkmaatschappij logistiek van SNCF.

Los van het exploitatietekort moet het staatsbedrijf aan einde van het jaar een groot aantal schulden aflossen. Ook daarvoor  is nauwelijks cash. Het spoorbedrijf heeft eerder al een steunpakket van 4,7 miljard euro ontvangen van de Franse regering om het hoofd boven water te houden, maar dat is volgens topman Jean-Pierre Farandou niet langer genoeg.

Verkoop

Inmiddels is hij bereid om de kaspositie te versterken door dochterbedrijf Ermewa, dat onder meer tankwagons verhuurt, te verkopen. Verkoop sluit hij echter wel uit voor de expeditiedochter Geodis en Keolis (personenvervoer).

Aanvullende hulp moet vooral komen van wederom de regering in Parijs, die een tweede kapitaalinjectie van 4,5 miljard euro overweegt. Dat pakket moet ook worden gebruikt door SNCF om de railinfrastructuur in het land te verbeteren en uit te bouwen in het kader van het klimaatakkoord van Parijs.