Eerder dit jaar hadden het havenbedrijf, het Waalse gewest en spoorwegbeheerder Infrabel de spoorinfrastructuur op de site fors uitgebreid.

Lading

De goederentrein uit Yiwu, een stad in de oostelijke Chinese provincie Zheijang, was telde 41 containerwagons. Zijn 12.000 kilometer lange rit duurde zeven dagen. De lading was vrij divers. Ze bestond uit onder meer textielwaren, leds en hi-fi, met eindbestemming in België zelf, Nederland, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Bij de hele operatie waren, naast platformbeheerder DPW Liège Container Terminals (een onderdeel van Novandi) en spoorwegoperator DB Cargo meerdere bedrijven betrokken.

Emile-Louis Bertrand, algemeen directeur van het havenbedrijf, onderstreept dat Trilogiport voortaan tot 600 meter lange treinen kan ontvangen en ze behandelen via twee laad- en loskades met een lengte van 320 meter. Wallonië en het havenbedrijf hebben daarin samen bijna 2 miljoen euro geïnvesteerd. Ze hopen daarmee niet alleen nieuwe klanten, maar ook nieuwe investeerders te kunnen aantrekken. DPW Liège is alvast volop aan het onderhandelen om nieuwe goederenstromen uit China naar Luik te trekken.

Trilogiport

Trilogiport is ongeveer 4,5 hectare groot en bevat al 67.000 m² logistieke opslagruimte. Daar komt binnenkort op initiatief van Weerts Supply Chain 88.000 m² bij, waarvan 20.000 gekoeld van + 4°C tot -20°C. Het grootste deel van die ruimte is tijdens de voorbije weken opgeleverd, de overige delen volgen in principe midden 2021. Nog in 2021 wil Jost Group er een extra magazijn van 30.000 m² optrekken en op langere termijn nog eens 100.000 m².