De belangrijkste ingreep is de hertekening en vernieuwing van het strategisch spoorknooppunt in Dudzele, een polderdorp tussen Brugge en Zeebrugge. Twee belangrijke spoorlijnen kruisen er elkaar. Een leidt in de richting van Lissewege naar de westelijke haven (L51A), de andere naar Heist, Duinbergen, Knokke en de oostelijke haven (L51B). In 2019 reden er zowat 38 000 treinen over dit knooppunt.

Nieuwe wissels

Dudzele krijgt vijf nieuwe wissels. De huidige drie worden vervangen en er komen er nog eens twee nieuwe bij. Groot voordeel is volgens Infrabel dat de nieuwe wissels dubbel zo lang meegaan als de huidige. Ze zijn meer dan 100 meter lang en daarmee de grootste in hun soort die op een traditionele spoorlijn worden gebruikt. Ze zijn op maat gemaakt in Bascoup, het enige atelier in België dat spoorwissels vervaardigt.

De nieuwe, 112 ton zware wissels worden gemonteerd op betonnen dwarsliggers (i.p.v. vroeger op hout). Om het extra gewicht te kunnen dragen legt Infrabel een nieuwe fundering aan die de stabiliteit van de drassige ondergrond sterk verbetert. De nieuwe wissels zijn zo gemaakt dat ze minder geluid produceren dan de oude types wanneer er treinen over rijden. Dit beperkt de geluidshinder voor de buurt.

Recht spoor

Tegelijk worden over een lengte van één km twee bochten in het spoor rechtgetrokken. Dat zorgt voor een vlottere doorstroming van het treinverkeer. Verder vernieuwt Infrabel 6 kilometer bovenleiding, past het de seininrichting aan de nieuwe configuratie aan en legt het 700 meter nieuw spoor aan.

De laatste grote spoorwerken in Dudzele dateren van 1980. De bestaande infrastructuur is nu aan vervanging toe om veilig en vlot treinverkeer te kunnen blijven garanderen. Tegelijk hertekent Infrabel de spoorinfrastructuur in functie van een mogelijke capaciteitsuitbreiding in de toekomst. Dit moet ademruimte creëren voor de goederentreinen naar de haven en ook voor het reizigersvervoer naar de kust.

Goederenverkeer tijdelijk beperkt

De lijnen 51A en 51B zijn de enige spoortoegangen van en naar de haven van Zeebrugge. Daarom is er ruim twee jaar vooraf achter de schermen gewerkt aan de voorbereiding van deze complexe werf. Infrabel en de haven van Zeebrugge hebben samen oplossingen uitgewerkt om de treinen tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk te laten rijden. Op specifieke tijdstippen worden de werken vier uur lang tijdelijk stilgelegd om dan zoveel mogelijk goederentreinen over één spoor door te laten.