Bekijk hier het video-interview met de staatssecretaris:

Er wordt in totaal 1,4 miljard aan investeringen naar voren gehaald, waarvan ongeveer 700 miljoen de komende twee jaar al wordt uitgegeven. Daardoor kan volgens de bewindsvrouw snel worden geïnvesteerd ‘in beter beheer, onderhoud en vervanging van de spoorinfrastructuur’.

Een deel van de extra investering gaat naar de spoorinfrastructuur in de Rotterdamse haven, waardoor de vervanging van de oude infrastructuur versneld kan plaatsvinden. ‘We hebben samen met ProRail een grondige analyse laten doen om erachter te komen wat er nodig is om het goederenvervoer robuuster te maken. Het is ontzettend belangrijk voor al die goederenvervoerders dat ze een betrouwbare dienstverlening kunnen rijden en daar is het heuvelproces in Kijfhoek heel belangrijk.’

Oude dame

Ik ben laatst op bezoek geweest op Kijfhoek. Het heuvelsysteem is echt een oude dame. Net als bij oude dames komen er op een gegeven moment gebreken. Dat betekent dat er echt een grote renovatie nodig is. Met deze extra middelen kunnen we daar sneller mee aan de slag.” Het was de bedoeling dat het heuvelsysteem al in 2018 vernieuwd zou worden, maar de vervanging is uitgesteld naar de periode tussen tussen 2021 en 2023. Volgens Van Veldhoven kan deze vervanging nu sneller plaatsvinden.

De spoorgoederenvervoerders dienden vorige week een miljoenenclaim in bij spoorbeheerder ProRail vanwege de haperende spoorinfrastructuur in de Rotterdamse haven. Volgens de zes partijen die de claim indienen, ligt de schade op ongeveer zes miljoen per jaar. De lijst met mankementen is volgens de partijen te lang om op te noemen.

Verder wordt er ook vervroegd onderhoud gepleegd aan het spoor rondom luchthaven Schiphol waar volgens de bewindsvrouw ‘al lang bekend is dat daar meer investeringen voor nodig zijn’. Ook wordt er geïnvesteerd in het onderhoud van de monumentale stationskappen van Leeuwarden en Groningen.

Op Prinsjesdag werd verder bekendgemaakt dat de beschikbaarheidsvergoeding voor het dekken van de tekorten van de vervoerders in het OV als gevolg van de coronacrisis wordt doorgetrokken. Daarvoor wordt voor de eerste helft van volgend jaar 740 miljoen euro vrijgemaakt.

‘We hebben afgelopen jaar gezien dat het aantal reizigers afnam doordat wij als overheid adviseerden om thuis te werken en niet onnodig met het openbaar vervoer te reizen. Tegelijkertijd is het openbaar vervoer een vitale sector. Het is voor ontzettend veel mensen van cruciaal belang om naar hun werk, familie of op pad te gaan. Daar hechten wij als kabinet aan en dat vinden wij ook volgend jaar belangrijk.’