Ze streven er vooral naar om meer containers aan- en af te voeren via het spoor. Maandag wisselden beide operatoren de eerste container uit, in het bijzijn van havenschepen Annick De Ridder (N-VA).

Containerterminal

MSC PSA European Terminal (MPET) en DP World baten allebei een containerterminal uit aan het Deurganckdok in de Waaslandhaven. Langs de oostzijde van MPET (kaai 1718) is er geen verbinding met het spoor aanwezig. De aanpalende terminal van DP World, op kaai 1700, beschik wel over de nodige spoorinfrastructuur. Die gebruiken ze voortaan samen. Op een ‘spoorbuffer’ kunnen beide terminals import en export railcontainers uitwisselen.

Het initiatief sluit aan bij de ambitie van de haven om het aandeel van containertransport per spoor op te drijven, van de huidige 8% naar 15% tegen 2030. Het containeroverslagvolume in de haven van Antwerpen neemt nog altijd toe, maar de capaciteit groeit niet in dezelfde mate. Door de bestaande capaciteit te optimaliseren, verzekert het initiatief de verdere groei van de haven wat betreft intermodaal vervoer.

Frequentie

Daarnaast mikken PSA en DP World op een verhoging van de frequentie van bestaande spoorproducten en de ontwikkeling van nieuwe verbindingen met het hinterland. ‘Dankzij de gezamenlijke spoorbuffer vermijden we heel wat transport van de oostzijde van MPET naar de westzijde, waar onze huidige spoorbundel ligt. Daar komt nu extra capaciteit vrij’, stelt Jan Meynen, hoofd operationele diensten bij MPET.

De spoorbuffer is een afgesloten transferzone met ruimte voor 100 teu op het terrein van MPET. DP World en MPET kunnen er containers oppikken en afzetten met containerliften. Het afstemmen van de twee verschillende operationele systemen vergde volgens hen heel wat afspraken op vlak van veiligheid, beveiliging, bouwwerken, IT en douane.