RCG beschikt over een intermodaal netwerk voor end-to-end logistiek door heel Europa en ver in Azië. Jaarlijks rijdt RCG ruim 500.000 treinen. De spoorvervoerder heeft eigen terminals in Hongarije, Slowakije en Tsjechië. In Oostenrijk werkt het via de terminals van moedermaatschappij ӦBB, terwijl in overige landen samenwerkingsverbanden bestaan met andere spoorwegen.

Operationele proces

De opdracht aan Yellowstar is de uitkomst van een Europese tender. Yohan Kok, Senior Specialist IT Project Management bij Rail Cargo Group: ‘Wij zochten één oplossing voor de aansturing van ons gehele intermodale operationele proces in alle landen waar wij actief zijn. Ons systeemlandschap kunnen wij hierdoor samenvoegen en zo veel efficiënter werken. Momenteel gebruiken wij verschillende TMS- en TOS-systemen; ook communiceren wij veel via e-mail en Excel.’

Yellowstar biedt geen standalone oplossing. Het gecombineerde TMS – TOS wordt onderdeel van het overkoepelende RCG-platform MIKE. RCG implementeert het nieuwe TOS op de eigen terminals. De invoering van het nieuwe TMS en TOS start in Hongarije en wordt daarna in de loop van 2020 en 2021 verder uitgerold naar andere RCG-locaties en -landen.

Real-time

Beide systemen werken vanuit één platform waartoe ook partners en klanten toegang krijgen. Zij kunnen via web of EDI zelf orders inzien en documenten uploaden. De operationele informatie komt overal in het internationale netwerk voor iedereen beschikbaar. Gebruikers kunnen over elke stap in het transport direct real-time informatie ontvangen.

‘Voor Yellowstar is dit het grootste project sinds onze start in 2009’, vertelt Chief Commercial Officer van Yellowstar, Rianne Groffen. ‘Intermodale ketens vragen om naadloze samenwerking tussen alle betrokken partijen. Essentieel hiervoor zijn data-integratie en het soepel samenwerken van alle betrokkenen.’