Frankrijk volgt hiermee het advies van de Europese Commissie. Voor komend jaar wil de Franse regering de helft van het gebruikelijke tarief gaan hanteren.

‘Er zijn kosten verbonden aan het gebruik van de spoorinfrastructuur voor zowel goederentreinen als reizigerstreinen. We hebben besloten deze kosten tot eind 2020 te schrappen en in 2021 te halveren. Dit is een extreem een sterk signaal dat de regering afgeeft en het is een eerste stap op weg naar wat ik het plan voor de herovering van het spoor noem’, citeert de Franse krant Le Monde premier Jean Castex. Wanneer het genoemde besluit precies in werking treedt is nog niet bekendgemaakt.

Wetsvoorstel

Het verlagen of kwijtschelden van de gebruiksvergoeding voor spoorwegexploitanten wordt op Europees niveau besproken. In juni publiceerde de Europese Commissie het voorstel voor een verordening voor een duurzame spoormarkt met het oog op de COVID-19-pandemie. Wanneer dit wetsontwerp wordt aangenomen, krijgen lidstaten en de spoorbeheerders de mogelijkheid om af te zien van de gebruiksvergoeding of deze verlagen. Het voorstel kan in ieder geval op de goedkeuring rekenen van de European Rail Freight Association, de brancheorganisatie van spoorgoederenbedrijven en logistieke dienstverleners.

‘We verwelkomen het voorstel en initiatief van de Europese Commissie. Indien aangenomen, zal de verordening de lidstaten en de infrastructuurbeheerders de nodige flexibiliteit bieden om concrete maatregelen te nemen ter ondersteuning van de sector van het goederenvervoer per spoor. Ondersteunende maatregelen zoals een tijdelijke kwijtschelding of verlaging van de kosten voor toegang tot het spoor bieden een passende verlichting tijdens de aanhoudende crisis’, aldus ERFA-voorzitter Dirk Stahl.