Het Duitse federale ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur (BMVI) heeft het contract voor dit proefproject gegund aan een consortium van zes bedrijven uit Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk.

Goederenwagons

DAC verbindt goederenwagons automatisch met elkaar zonder dat er zwaar lichamelijk werk voor nodig is. De meeste goederentreinen worden op dit nog met de hand gekoppeld. DAC maakt dit proces veel efficiënter en ontlast rangeermedewerkers. Het consortium bestaat uit DB, zijn dochteronderneming DB Cargo en vijf andere bedrijven: de Zwitserse en Oostenrijkse spoorgoederenvervoerders SBB Cargo en Rail Cargo Austria en wagonhouders Ermewa, GATX Rail Europe en VTG.

‘Het zou onlogisch zijn om de Europese invoering van DAC alleen vanuit de lidstaten te doen’, zegt Enak Ferlemann, staatssecretaris van het Duitse ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur. ‘We moeten oplossingen op Europees niveau zoeken. De financiële uitdagingen zijn enorm en dit is niet wat bedrijven alleen kunnen oplossen. We hebben een alomvattend Europees programma nodig met voldoende financiering.’

‘Het Duitse Ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur ondersteunt de introductie van DAC en we zijn opdrachtgever voor het DAC-demonstratieproject. We stellen de komende 2,5 jaar ongeveer 13 miljoen euro beschikbaar voor dit onderzoeksproject.’

Prototypes

In de eerste fase worden twaalf goederen- en ketelwagons van DB Cargo, VTG en GATX uitgerust met prototype-koppelsystemen van vier verschillende fabrikanten. Daarna beginnen de eerste technische tests. De resultaten van deze proeven bepalen welk systeem uiteindelijk wordt gekozen. In de tweede fase gaat in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en andere Europese landen een demonstratietrein rijden die bestaat uit 24 goederenwagens met het gekozen koppelsysteem. Hierdoor kan DAC worden getest bij dagelijkse werkzaamheden in verschillende gebieden, waaronder op rangeerterreinen.

Het doel van het project is om een systeem te kiezen dat in heel Europa wordt uitgerold. Volgens betrokken partijen krijgt het Europees spoorgoederenvervoer met DAC een volledig geautomatiseerd en gedigitaliseerde werkwijze. De verwachting is dat een gecoördineerde aanpak binnen Europa ertoe bijdraagt dat deze technologie grootschalig kan worden geïmplementeerd.