‘Al sinds 2016 is railfreight.com aan het uitbreiden om nieuws over de internationale spoorgoederensector aan een zo breed mogelijk publiek te brengen. De stap naar China was een logische: nieuws over de Nieuwe Zijderoute is een van de speerpunten van het nieuwsplatform, er is veel vraag naar uitwisseling’, legt redacteur Majorie van Leijen uit.

Verbinden

‘We wilden uitbreiden naar China en kwamen op het idee om dit in het Chinees te doen. Wij geloven dat we echt waarde kunnen toevoegen. Wat we willen, is onze lezers in Europa verbinden met lezers in China ‘, zegt Joan Blaas, CEO van uitgeverij ProMedia Group.

Vanaf heden is er een speciale China Desk bij RailFreight, geleid door Jialu Zhang. ‘Er is een enorme informatiekloof die we willen opvullen. In de praktijk kennen de twee markten verschillende industriestandaarden. Zo heeft China veel losse lading, in Europa is het meestal gepalletiseerd. In China werkt de industrie met 40ft containers, terwijl dit in Europa 45ft is. Maar over het algemeen is er een communicatiekloof die we met onze Chinese website hopen te overbruggen’, vertelt Zhang.

Nieuwe Zijderoute

Van 2014 tot 2019 is het aantal treinen op de Euro-Aziatische corridor van de Nieuwe Zijderoute met veertig keer toegenomen. Dit jaar is het verkeer ondanks de pandemie met meer dan 60 procent toegenomen.

‘We zagen de vraag naar informatie-uitwisseling tussen China en Europa. We zagen het potentieel van samenwerking tussen bedrijven langs de corridor. Het belangrijkste is dat we van mening zijn dat dit niet alleen gebeurt op onze evenementen. Er is een geïntegreerd platform nodig’, aldus Zhang.