De vervoerde volumes op de Nieuwe Zijderoute zijn tijdens de coronacrisis tot een recordniveau gestegen omdat Chinese havens wekenlang gestremd waren en doordat rederijen veel capaciteit uit de markt hebben gehaald door op grote schaal afvaarten te schrappen. Aan de Chinees/Kazachstaanse grensovergang Alashankou-Khorgos steeg het vervoer in de eerste helft van het jaar richting Europa met 50,5% en richting China met 41,4% tot in totaal 192.000 teu. Deze grensovergang is goed voor naar schatting 70% van het spoorvervoer via de Nieuwe Zijderoute.

Vertrouwen

Directeur Mike Liu van spoorspecialist CMC Logistics zei in een uitzending van RailFreight Live dat de situatie wezenlijk anders is dan tijdens de gebruikelijkelijke piek in de zomerperiode: ‘Op dit moment is de totale transittijd van de trein zelfs langer dan zeevracht. Dit schaadt echt het vertrouwen van klanten in het goederenvervoer per spoor’.

De volumes begonnen in maart te stijgen, toen China langzaam herstelde van de pandemie en de lockdown van fabrieken geleidelijk versoepeld werd. Spoorvervoer won aan populariteit aangezien de prijzen van luchtvracht omhoog schoten en het containerschip in veel gevallen te langzaam was.

Liu zegt te verwachten dat de congestie in de tweede helft van juli gaat afnemen. De Chinese autoriteiten geven sinds kort alleen nog groen licht voor treinen die volgens de reguliere dienstverlening rijden. In het begin van de coronacrisis gaf China Railway spoorvervoerders nog wel toestemming om extra treinen in te zetten.

Hij wijst er verder op dat de luchtvrachtprijzen beginnen te dalen: ‘Ze zijn nog steeds veel hoger dan vorig jaar, maar niet meer op een extreem niveau. Dus als de congestie op het spoor nog lang gaat duren, zal luchtvracht of zelfs zeevracht in sommige gevallen mogelijk weer een alternatief zijn, aldus Liu.

Hardnekkig

Het is niet de eerste keer dat de Nieuwe Zijderoute met congestie te maken krijgt. De afgelopen jaren traden meestal vertragingen op aan het begin van de Europese vakantieperiode en erna, in de maanden september en oktober.  De CMC-directeur wijst erop dat congestie vaak een hardnekkig karakter heeft: ‘Treinen moeten nu eenmaal allemaal over hetzelfde spoor. Daardoor verplaatst congestie die op een bepaalde plek wordt opgelost zich vaak naar een andere locatie’.

Bekijk de uitzending van RailFreight Live over congestie op de Nieuwe Zijderoute: