Spoorgoederenvervoerder GVT demonstreerde zijn nieuwe platform voor niet-kraanbare trailers voor het eerst in de uitzending van SpoorProTV. Het concept wordt sinds maandag uitgerold voor de treindiensten tussen Tilburg en Rzepin, in het westen van Polen, met een totale transittijd van dertien uur. De ingebruikname van het nieuwe platform komt voort uit een samenwerking tussen VTG Vega International en GVT Group of Logistics. VTG is de verhuurder van de wagons, Vega International is de ontwerper van het platform en GVT exploitant van de treindiensten tussen Tilburg en Rzepin. Het is voor het eerst dat dit concept in Nederland wordt toegepast.

Geen last

GVT mikt met de ingebruikname van het nieuwe platform op een dagelijks vertrek van en naar Polen. ‘We hebben de mogelijkheid om zes keer per week naar Polen te gaan. De wagonsets om dit op te starten zijn klaar en de vaste treinpaden zijn al vastgelegd bij ProRail’, legt Aryan van Zoest uit, de business unit manager intermodal bij GVT. GVT is in 2017 gestart met treindiensten van en naar Polen, vertelt Van Zoest.

‘Op dat moment hadden we alleen nog 45 voets-containers. Onze salesafdeling kreeg echter steeds vaker de vraag, of wij ook trailers konden vervoeren. Om die reden hebben we Huckepack-trailers gekocht. Dat zijn kraanbare trailers die zo in de wagon gehesen konden worden. Na verloop van tijd kwamen we erachter dat klanten ook behoefte hadden aan niet-kraanbare trailers. En daar hebben wij nu een oplossing voor gevonden.’

Platform

Het platform wordt door een kraan naast de trein opgesteld. Vervolgens rijdt een vrachtwagen over het platform, waarbij de trailer achterblijft. Daarna wordt de trailer op de trein geplaatst. Eenmaal van de trein, kan de last mile over de weg worden uitgevoerd. Voor het langeafstandsvervoer betekent dit dat meer vrachtwagens van de weg kunnen worden gehaald.

‘Dit platform maakt het mogelijk om niet-kraanbare trailers in onze Huckepack-wagons te laden’, aldus Van Zoest. ‘Hierdoor is het mogelijk om alle type trailers naar Polen te vervoeren via onze treinverbinding.’ GVT Group of Logistics exploiteert de treinverbinding tussen Tilburg en Rzepin in Polen, waar het bedrijf een eigen railterminal heeft. ‘Het voordeel van de ingebruikname van dit nieuwe concept is dat wij nog meer vrachtwagens van de weg af kunnen halen en daarmee de CO2-uitstoot verder kunnen terugdringen. Doordat het om spoorvervoer gaat, hebben wij geen last van rijverboden in het weekend en van files aan de grens door coronaperikelen. Wij kunnen nu alles laden en elke klant bedienen en daardoor de juiste kostprijs neerleggen.’

Nieuwe markten

‘Van Nederland naar Polen gaan veelal halffabricaten. In Polen worden daar in de diverse warehouses eindproducten gemaakt. Vanuit Polen komen met name bruingoed en witgoed, elektronica en accijnsgoederen’, vertelt de business unit manager. ‘De producten die met de niet-kraanbare trailers vervoerd kunnen worden, zijn heel divers. Dat varieert van meststoffen tot voedingsstoffen. Ik verwacht dat wij met dit concept nieuwe markten kunnen aanboren, zodat wij een grotere diversiteit aan producten kunnen vervoeren en meer klanten kunnen bedienen. Daarnaast zal het ertoe bijdragen dat we grotere volumes op onze treinen mee kunnen nemen.’

Naast de treinverbinding van en naar Rzepin die GVT zelf exploiteert, gaan er drie tot vijf keer per week treindiensten van Tilburg naar Chengdu (China). Deze worden gereden door Chengdu Railways. Ook uit andere Chinese steden kwamen eerder al treinen aan in Tilburg, zoals Hefei en Xi’an. GVT hoopt in de toekomst nog meer treinen uit China te verwelkomen. Verder verzorgt GVT op dagelijkse basis treindiensten van en naar de Rotterdamse haven.

Bekijk de video van SpoorProTV over de nieuwe spoordienst: