Nikutta sprak haar ambitie uit tijdens een persconferentie voor Duitse vakmedia. Volgens de topvrouw moet de uitbouw van het vrachtvolume worden bereikt door het goederenvervoer over het spoor meer laagdrempelig te maken voor de ladingaanbieders.

Met onder meer de boekingssite Link2Rail heeft DB Cargo al digitaal gereedschap in huis om de nieuwe doelstellingen te realiseren. Daarnaast moet het serviceniveau en de betrouwbaarheid van de dienstverlening omhoog, stelt Nikutta. Daarnaast wil de algemeen directeur van DB Cargo dat de verkoop van de beschikbare vervoerscapaciteit meer agressief zal gebeuren in de toekomst.

De directeur beloofde dat DB Cargo voortaan goederen bij klanten ophaalt met een truck indien zij niet beschikken over een eigen spooraansluiting. Ook moeten er in de toekomst altijd machinisten ‘stand-by staan’ om een volgende vrachtrit over te kunnen nemen.

Rotterdam

Nikutta wil het aantal ritten op belangrijke vrachtcorridors naar de Europese havens aanzienlijk omhoog krikken. Eind dit jaar moeten de frequenties omhoog tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen en het Zuid-Duitse achterland. Het zou gaan om tenminste vier ritten per dag.

Er komen meer railshuttles tussen de haven van Hamburg en Keulen, en ook tussen Berlijn en het Ruhrgebied wil de directeur de frequenties van het aantal goederentreinen opschroeven.

Nikutta wijst er verder op dat DB Cargo over voldoende capaciteit beschikt om het huidige volume te verdrievoudigen. Meer volume is ook nodig om het huidige vrachtnetwerk van DB weer winstgevend te maken, na jaren van verliezen.