Door het stuifzand op de Tweede Maasvlakte kunnen goederenvervoerders bij harde wind vaak dagen aaneen geen treinen over het spoor sturen. Vooral begin dit jaar was het een aantal keren raak tijdens hevige stormen. Met name de Euromax-terminal van ECT is soms dagenlang onbereikbaar of er staan treinen vast omdat ze niet kunnen vertrekken.

Het zand wordt nu telkens met bulldozers van het spoor geschept, maar ProRail wil liever voorkomen dat het op de sporen terechtkomt. De spoorbeheerder is daarom samen met het Havenbedrijf Rotterdam op zoek naar een permanente oplossing.

Zandvang

Zo werkt het Havenbedrijf Rotterdam aan het afdekken met aarde en het inzaaien van terreinen. Afgelopen week werd dat gedaan bij het zogenoemde ‘K2-terrein’. Een gebied van 78 hectaren. Vervolgens moet er een ‘zandvang’ komen tussen het K2-terrein en de nog aan te leggen Container Exchange Route (CER). In deze brede sloot zonder water moet het zand zoveel mogelijk worden opgevangen. De zandvang is naar verwachting begin juli klaar.

Daarnaast gaat het Havenbedrijf vanaf halverwege juli ook andere gebieden langs het spoor op eenzelfde manier bedekken. Dat kan nu nog niet vanwege het huidige broedseizoen van de vogels in het gebied. ‘Na het nemen van deze maatregelen kijken we of er nog aanvullende maatregelen nodig zijn om het zand van het spoor weg te houden’, aldus ProRail.

Rogge

Om tot die tijd de overlast door het zand zo veel mogelijk te beperken, zijn de eerder genoemde met zand gevulde big bags langs het spoor geplaatst. Deze zakken hebben een inhoud van 1 kuub en zijn ongeveer een meter breed en hoog. ‘Zand met zand tegenhouden. Wel zo toepasselijk.’

Het gaat om 750 big bags. Om te voorkomen dat het zand uit de zakken waait, is bovenin een kleilaag aangebracht, waar ProRail rogge in laat groeien.