Volgens zusterblad RailFreight.com wil de spoorvervoerder verder dat de regering het schuldplafond optrekt. De schuld bedraagt ​​momenteel 24 miljard euro. De limiet is 25,4 miljard euro.

Driekwart van de treinen in Duitsland rijdt, maar het aantal passagiers is tot 90% lager dan voor de coronacrisis. Het aantal reizigers neemt geleidelijk weer toe, maar het niveau van voor de crisis voor langeafstandsvervoer wordt mogelijk pas in 2022 bereikt.

Kosten terugbrengen

De regering is vooralsnog niet bereid verder te gaan dan kapitaalinjectie van 5,5 miljard en 6,7 miljard euro als de situatie erger wordt dan verwacht, meldt het de Duitse zakenkrant Handelsblatt.

Die zegt ook dat DB werkt aan een programma om de materiaal- en personeelskosten met vier miljard euro terug te brengen. Daarbij zouden geen ontslagen vallen of of geplande investeringen worden uitgesteld

Belangenverenigingen van private vervoerders zijn volgens SpoorPro kritisch over de ophanden zijnde massale steunoperatie. Het Duitse Mofairis tegen gebruik van extra belastinggeld wordt om commerciële activiteiten van de DB Group te ondersteunen. Daarbij gaat het met name om DB Long Distance Trains (DB Fernverkehr) en DB Sales (DB Vertrieb). President Christian Schreyer eist dat de regering duidelijk maakt hoeveel geld voor welk doel nodig is.

Slecht

Directeur Hans-Willem Vroon van de Nederlandse belangenorganisatie RailGood zegt dat de coronacrisis ‘in continentaal Europa steeds meer begint uit te draaien op één grote staatssteun-operatie’. Hij vindt dat ‘slecht voor belastingbetaler, consument, handelaar en producent’.

De Europese Alliance of Rail New Entrants (Allrail) stelt dat het belangrijk is dat alle lange afstandsvervoerders hun activiteiten snel moeten kunnen hervatten, maar noemt het onaanvaardbaar als de coronacrisis gebruikt zou worden om staatsbedrijven een voorkeursbehandeling te geven.