Het defect zit in de hoofdrailrem en het zorgt dat de capaciteit om wagens te sorteren is beperkt. Het repareren van het defect neemt geruime tijd in beslag. DB Cargo heeft afgelopen weekend extra personeel ingezet om te voorkomen dat achterstanden verder oplopen.

Wat ook meehelpt bij het beperken van de achterstand, is dat de Duitse vervoerder gebruik kan maken van de sporen van concurrent Lineas. De Belgische vervoerder heeft zijn sporen beschikbaar gesteld aan de DB-collega’s.

Heuvelsysteem

Het heuvelsysteem op Kijfhoek is uniek in Nederland. Op het aankomstspoor worden treinen opgesteld en wagens losgekoppeld. Een locomotief duwt vervolgens de ontkoppelde wagens over een heuvel. Zodra de eerste wagen over de heuvel is, rolt die vanzelf naar beneden. Via computergestuurde wissels komt elke wagen op het goede spoor terecht. Remmen in de rails zorgen ervoor dat de wagens op het juiste punt tot stilstand komen.

Het heuvelsysteem op Kijfhoek is eind jaren negentig in gebruik genomen en daarom redelijk verouderd. In 2017 is er gestart met de vervanging van een aantal sporen en wissels. Van 2021 tot 2023 wordt het heuvelsysteem en het aantal sporen en wissels vernieuwd.