‘Een extra goederentrein laten rijden is zeker mogelijk’, zegt ProRail-woordvoerder Aldert Baas. ‘Sterker nog, naast de reguliere treinen is er ruimte om ad hoc treinen te laten rijden. In zo’n geval is dit een samenspel van de goederenvervoerder en ProRail. De vervoerder onderzoekt eerst het traject dat hij internationaal wil rijden en dient bij de inframanagers een verzoek in voor een treinpad.’

Bij ProRail is dat de One Stop Shop van de afdeling capaciteitsverdeling. Als dit een last-minuteverzoek is, doet de vervoerder dit bij de verkeersleiding. ‘Het kan gebeuren dat een trein niet op het gewenste moment kan vertrekken, omdat het al erg druk is. Dan wordt een alternatief bekeken.’

Afschalen

ProRail probeert op dit moment alle treinen te laten rijden. ‘Echter, zodra we een moment bereiken waarop dit niet langer kan, als gevolg van uitval door ziekte onder eigen personeel of door externe factoren, moeten keuzes worden gemaakt welke onderdelen van de treindienst wel of niet kunnen blijven doorgaan’, zegt Baas.

De spoorbeheerder heeft hiervoor in samenspraak met het minsterie van Infrastructuur en Waterstaat een afschalingsprincipe uitgewerkt, waarbij de continuïteit van cruciale goederencorridors van de havens naar het achterland maximaal gefaciliteerd wordt.

Wegvervoer

Door de coronacrisis ontstaan veel problemen voor het wegvervoer aan de grenzen binnen de EU. Landen stellen extra controles in waardoor lange files ontstaan. Daarom wordt tijdelijk uitgeweken naar het spoor als de lading in een container zit. Die kunnen immers ook op een trein worden gezet. Donderdag maakte ProRail bekend dat het blijven faciliteren van het spoorvervoer voor handels- en productiebedrijven de hoogste prioriteit krijgt.

Als het door de coronacrisis niet meer mogelijk is om alle treindiensten te laten rijden – vanwege toenemend ziekteverzuim – zal het spoorgoederenvervoer voorrang krijgen. Eerder riep verladersorganisatie Evofenedex samen met haar Europese koepelorganisatie de European Shippers’ Council (ESC) de overheid op om het spoor beschikbaar te houden voor goederenvervoer.

Goederencorridors

Een eventuele afschaling zal stapsgewijs plaatsvinden, waarbij in eerste instantie zo veel mogelijk geprobeerd wordt uitval van seinzalen of delen hiervan te voorkomen. Mocht dit niet meer mogelijk zijn, dan krijgen het vervoer in de Randstad en de internationale goederencorridors prioriteit.

In een volgende fase van afschalen zal enkel nog het internationale reizigers- en goederenvervoer resteren. In het uiterste geval worden alleen essentiële onderdelen van het goederenvervoer operationeel gehouden.

DB Cargo

Spoorgoederenvervoerder DB Cargo geeft bijna dagelijks een update van de stand van zaken op het (goederen)spoor. Volgens het bedrijf verloopt al het treinverkeer van DB Cargo op dit moment normaal. Dat geldt ook voor de bedieningen van spooraansluitingen en terminals in de Nederlandse zeehavens en elders in het land.

‘Het wagenladingverkeer via sorteerstation Kijfhoek is stabiel. Hetzelfde geldt voor het treinverkeer met onze buurlanden. Ook ons treinverkeer in Europa verloopt, op een enkele uitzondering na, eveneens normaal. Er zijn op dit moment geen aanwijzingen dat hier op korte termijn verandering in komt. Tevens beschikt DB Cargo Nederland op dit moment over voldoende personeel om alle treinen veilig te kunnen laten rijden.’