De forse stijging kwam grotendeels voor rekening van de expeditiedochter Geodis, dat de winst wist te verhogen van 306 miljoen naar 724 miljoen euro. De omzet van de logistieke divisie van SNCF kwam uit op 10,2 miljard euro vorig jaar, een lichte stijging vergeleken met de inkomsten uit het boekjaar 2018 (10,05 miljard euro). SNCF Logistics omvat behalve Geodis, de railgoederenvervoerder Fret SNCF, gecombineerd transport en het wagonverhuurbedrijf Ermewa.

Verlies

Spoorbedrijf Fret SNCF wist vorig jaar geen winst te schrijven, maar het grote bedrijfsverlies uit 2018 van 188 miljoen euro werd vorig jaar stevig gereduceerd naar 39 miljoen euro. Tevens steeg de omzet bij de Franse railgoederenvervoerder met 7%.

Die toename schrijft SNCF in het jaarverslag grotendeels toe aan acquisities vorig jaar in Spanje en België. Daarmee heeft Fret SNCF de Duitse concurrent DB Cargo, dat vorig jaar te maken had met een krimpend aanbod, op omzetgebied afgetroefd.

Stakingen

Het moederbedrijf leed door de stakingen vorig jaar tegen de pensioenplannen van president Macron een verlies van ruim 800 miljoen euro op een omzet van 35,1 miljard (+5,1%). SNCF boekte in 2018 nog een nettowinst van 141 miljoen euro. Topman Jean-Pierre Farandou wees erop dat  behalve de stakingen het jaar 2019 ‘zeer goed is geweest’ voor het spoorbedrijf.

Los van de divisie infrastructuur en Fret SNCF hadden alle overige onderdelen het jaar met een operationele winst afgesloten. Zonder de stakingen zou er ook sprake zijn geweest van een verdubbeling van de winst naar 313 miljoen euro. Daarnaast hadden de nieuwe IFRS-boekhoudregels een negatief effect van 45 miljoen euro op het resultaat.