Oorzaak van de problemen was dat er zand op het spoor is gewaaid. Daardoor konden treinen geen gebruik maken van het laatste stuk spoor op het uiterste westen van de Maasvlakte. Dit stuk leidt naar Euromax, die zich helemaal aan het einde van het spoortraject bevindt.

De terminal zou na elke storm geruime tijd onbereikbaar zijn geweest. ‘Daardoor konden onze treinen Euromax niet bereiken. Of ze stonden er juist dagenlang vast’, aldus een van de vervoerders.

ProRail

De sector wijst niet zozeer naar de terminal zelf, maar kijkt vooral verwijtend naar spoorbeheerder ProRail. Die zou meer maatregelen moeten nemen om te voorkomen dat het zand op het spoor terechtkomt of het er in ieder geval eerder van af halen.

Tekst loopt door onder foto.

Doordat er in de afgelopen weken tot drie keer toe een zware storm was, deden de problemen zich meerdere keren voor. Bijkomend probleem is dat de opgelopen achterstand niet meteen is ingelopen op het moment dat de terminal weer bereikbaar is.

Wind heeft vrij spel

ProRail meldt dat er inderdaad zand op het spoor is gewaaid bij de Yangtzehaven, die in het westen van de Maasvlakte ligt. ‘Er is op dit nieuwe stukje Nederland nog niet zoveel bebouwing, waardoor zand en wind bij extreme omstandigheden vrij spel krijgen’, aldus de spoorbeheerder.

Tekst loopt door onder foto.

‘Storm Dennis (de tweede van de drie stormen, red.) blies zelfs zoveel zand dat twee terminals niet meer per trein bereikbaar waren.’ Die tweede terminal is Rotterdam World Gateway (RWG), waar de problemen volgens de vervoerders stukken minder groot zijn dan bij Euromax.

ProRail geeft aan dat het momenteel onderzoekt wat het kan doen om de problemen in de toekomst te voorkomen. Het bedrijf denkt onder meer aan het plaatsen van hogere schermen.