Nog in april dit jaar wil Brittany Ferries hierover met de Franse havenbestuurder in Cherbourg spijkers met koppen slaan. De dienst voor opleggers en aanhangers zal vooralsnog over ruim een jaar worden onderhouden tussen Ierland en het stadje Mouguerre bij Bayonne, nabij de Spaanse grens.

Nieuwe terminals

In Cherbourg zouden twee spoorterminals moeten worden gebouwd voor de nieuwe dienst, in Mouguerre één terminal. Het spoortraject wordt uiteindelijk 950 kilometer lang. Het eerste gedeelte loopt van Caen, Le Mans en Tours. Dit traject is nog niet geëlektrificeerd. Daarom moeten tot Saint-Pierre des Corps diesellocomotieven worden gebruikt.

Tussen Poitiers en Bordeaux moeten nog vier spoortunnels worden aangelegd. Dat zou nog tot 2024 kunnen duren. Aan het project levert de Europese Commissie een steun van 1,4 miljoen euro. Het hele project kost naar schatting zeven miljoen euro. Daarnaast investeert Brittany Ferries voor de aankoop van nieuw materieel en de aanleg van terminals dertig miljoen euro.