Beide bedrijven leden onder de algehele economische afzwakking en vooral de teruggang in de autoindustrie en de chemie. Het Duitse Kombiverkehr vervoerde 0,88 miljoen zendingen, wat overeenkomt met 1,77 miljoen teu aan containers. Het Zwitserse Hupac kwam aan 1,05 miljoen zendingen.

Kombiverkehr

Bij Kombiverkehr was er in het nationale Duitse vervoer een daling met 8,3%, van 290.000 naar 266.000 zendingen. Dat kwam ook door het wegvallen van een grote klant van Companytrain (begeleid vervoer) op de noord-zuidas.

Het internationale vervoer tekende een daling op van 4,6% tot 618.000 zendingen. Van en naar Denemarken, Zweden en Hongarije gingen de zaken voorspoedig, met een groei van 11%. Het Spanje-vervoer hield met een stijging van ruim 7% goed stand, ondanks de stakingen in Frankrijk.

Op andere deelmarkten waren er soms stevige dalingen. Dat kwam volgens het bedrijf door gebrek aan punctualiteit in de dienstverlening, prijsverschillen met het wegvervoer en de weersomstandigheden, die het vervoer door Zwitserland soms dagenlang platlegden.

Hupac

Hupac overschreed vorig jaar voor het eerst de mijlpaal van één miljoen zendingen. Ook in het transport buiten de Alpen was er een stijging. Die bedroeg zelfs 29,4%, op 455.000 eenheden, maar dat kwam doordat nu de resultaten van ERS Railways voor het eerst voor twee kwartalen werden meegerekend. ERS is vooral sterk in het transport van en naar de Noordzeehavens.

In het transalpine vervoer in en door Zwitserland bedroeg de stijging 2,8% op 551.000 eenheden. Via Oostenrijk en Frankrijk was er een plus van 5,8% op 41.000 zendingen. Maar Hupac is er, net als Kombiverkehr, niet gerust op.

In het tweede halfjaar van 2019 sloeg het conjuncturele beeld al om. In de kernmarkten was een afzwakking merkbaar, die alles te maken had met de algemene economische weersomslag.