Met de Nederlandse dochteronderneming wil SBB Cargo International zijn dienstverlening op de Europese noord-zuidas tussen Italië en de Noordzeehavens verbeteren. Vanaf de start van de nieuwe dienstregeling 2019/2020 medio december gaat het bedrijf goederentransporten verzorgen op deze corridor. Gereden wordt er met eigen materieel.

In de opstartfase zet SBB Cargo Nederland nog wel Duitse machinisten in, maar op termijn wil het bedrijf eigen personeel in Nederland aannemen. Daarnaast blijft SBB Cargo International samenwerken met een vast partnernetwerk bij rangeerwerkzaamheden.

Nederlandse directie

Het nieuwe bedrijf wordt geleid door Freek Hilkemeijer. Hij is twintig jaar werkzaam in de Nederlandse spoorsector. Zo was hij tot 2013 operationeel manager en manager quality, safety & environment bij Husa Transportation Railway Services (HTRS). Daarna startte hij adviesbureau Rail Competence en werkte vanuit zijn rol als consultant al een aantal jaren samen met SBB Cargo International.

Afgelopen zomer werd bekend dat de Zwitserse vervoerder bij Siemens twintig Vectron locomotieven bestelde die naast Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en Italië ook een toelating op zak hebben voor het Nederlandse spoor. SBB Cargo heeft sinds mei 2013 al een veiligheidscertificaat voor het rijden over Nederlands spoor. Het bedrijf had naast vestigingen in Zwitserland al dochterondernemingen in Duitsland en Italië.

Tekst loopt verder onder kaartje.

145 locomotieven

In totaal werken er achthonderd mensen. Het heeft de beschikking over 145 locomotieven, vervoert 11,4 miljoen nettotonkilometer per jaar en realiseert daarmee een omzet van circa 328 miljoen Zwitserse Frank (299 miljoen euro).

SBB Cargo International heeft twee aandeelhouders: SBB Cargo AG (75%) en Hupac AG (25%). SBB Cargo zelf is sinds september dit jaar voor 35% in handen van een consortium van vier Zwitserse transportbedrijven.

SBB Cargo International is op dit moment naar eigen zeggen marktleider in spoorgoederenvervoer op de Europese noord-zuidverbinding die door Zwitserland loopt. Het bedrijf heeft bijna 40% van deze markt in handen.