De beursgang van Arriva, een operator in het spoor- en busvervoer van reizigers in veertien Europese landen, moet in mei komend jaar plaatsvinden. Eerst wordt een minderheid van de aandelen verkocht, de drie jaar daarna worden alle aandelen aan de beurs gebracht.

De DB-top is al een paar jaar op zoek naar een particuliere overnemer van Arriva, maar tot dusver heeft nog niet één partij toegehapt. Voor Arriva staat met potlood een overnameprijs in de boeken van vier miljard euro, waarbij de koper ook één miljard aan schulden van deze divisie zou moeten overnemen.

Zware druk op DB-topman

De beursgang, die geldt als ‘Plan B’, is aangekondigd door DB-topman Richard Lutz. Deze staat onder zware druk van de Duitse verkeersminister, Andreas Scheuer, om nu snel een saneringsplan voor Deutsche Bahn op te stellen.

Het staatsconcern zucht onder zeker twintig miljard euro aan schulden, moet fors investeren in infrastructuur en dienstverlening en moet ook reorganiseren bij DB Cargo, de spoorgoederendochter die al jaren alleen maar verliezen binnenbrengt.

3 miljard nieuw krediet

Vorige maand heeft de Aufsichtsrat, de raad van commissarissen van DB, zich over de zaak gebogen. Deze raad kwam echter nog niet verder dan enkele personele mutaties op topniveau. Zo moest de financiële topman van het concern, die ook leiding gaf aan de reorganisatie bij DB Cargo, het veld ruimen.

Bij de aankondiging van de beursgang van Arriva kondigde Lutz ook aan op zoek te gaan naar een bedrag van drie miljard euro aan nieuwe kredieten.