Dat hebben de drie bedrijven donderdag meegedeeld. Momenteel gaat ongeveer 7% van de zeecontainers naar het achterland via het spoor. In 2030 moet dat percentage zijn gegroeid naar 15. Vervoer via spoor is beter voor het milieu en kan de files op de Antwerpse ring tegengaan.

Om dit voor elkaar te krijgen, gaan de drie partijen een gemeenschappelijk digitaal platform ontwikkelen. Dit moet zorgen voor een optimalisering en betere organisatie van goederenstromen in het havengebied, waardoor het laden en lossen van containers beter op één lijn kan worden gebracht met het treinverkeer.

Beheermodel

Daarnaast kijken de drie bedrijven naar de mogelijkheden voor een beter beheermodel van de spoorinfrastructuur in de haven. Hoe dit model er concreet uit moet gaan zien, is nog onduidelijk. Ook willen ze een toekomstvisie ontwikkelen op het spoorvervoer in de haven.

In de Antwerpse haven ligt zo’n duizend kilometer spoorlijn. Vorig jaar werd er 24 miljoen ton lading per spoor vervoerd en reden er 130 treinen per dag.