De twintig hectare grote terminal heeft een capaciteit van 220.000 teu en is in handen van de Hongaarse dochter van de Oostenrijkse Rail Cargo Group. Cosco ziet het belang als een investering in een Europese draaischijf voor goederenvervoer tussen China en Europa. Of de Chinezen een optie hebben op uitbreiding van de participatie is niet duidelijk.

Scharnierpunt

Ocean Rail Logistics SA werd twee jaar geleden in Griekenland opgericht en valt onder de activiteiten in Piraeus. Daarmee past het in de Chinese ambities om de Griekse haven uit te bouwen tot een ‘scharnierpunt’ van de transportcorridor tussen Azië en Europa.

Eerder deze maand nam het bedrijf een belang van 60% in Europe Asia Rail Logistics (Pearl). Die werkt aan de ontwikkeling van de China-Europe Land-Sea Express Line. Die richt zich op spoorvervoer tussen Piraeus en het Midden- en Oost-Europese achterland. Dat zou dit jaar al gaan om zo’n duizend treinen, samen goed voor 80.000 teu.

Tijdens het Havendebat Rotterdam op woensdag 11 december 2019 staan we uitgebreid stil bij de invloed van China op de Europese logistiek en vooral op de Rotterdamse haven. Leer alles over deze ontwikkelingen en debatteer mee. Kijk voor meer informatie op: events.nieuwsbladtransport.nl/havendebat-rotterdam-2019/