Zo is Alexander Doll als financiële topman de deur gewezen door de raad van commissarissen. Hij treedt ook af als bestuursvoorzitter van probleemdochter DB Cargo. Bij die divisie wordt hij opgevolgd door Sigrid Nikutta.

Zijn plaats in de top van DB is nog open, maar naar verwachting wordt Doll als ‘Finanzvorstand’ opgevolgd door Levin Holle. Deze is nu een hoge ambtenaar van het ministerie van financiën en tevens lid van de raad van commissarissen van DB.

De benoeming van Holle als nieuwe CFO moet worden goedgekeurd door de gehele Aufsichtsrat, die in elk geval op 11 december weer bijeenkomt, of zoveel eerder als nodig is. Holle is bij het ministerie van financiën, geleid door minister Olav Scholz, verantwoordelijk voor het schuldenbeheer van de staat en voor de regulering van financiële markten. Eerder werkte hij voor adviseur Boston Consulting Group.

Arriva blijft blok aan het been

Van Holle zal worden verwacht dat hij snel het internationale reizigersbedrijf Arriva (bus- en spoorvervoer) te gelde weet te maken. De vraag is hoe hij dit gaat aanpakken. Arriva staat te koop voor vier miljard euro, maar er heeft zich nog geen serieuze koper gemeld. Het bedrijf torst namelijk ook een schuldenberg van één miljard euro met zich mee als gevolg van achterstallige pensioenverplichtingen.

Dat laatste was voor verkeersminister Scheuer ook een reden om op het vertrek van Doll aan te dringen. Deze zou nooit open kaart hebben gespeeld over de schuldpositie van Arriva. Dat wordt overigens weer bestreden door de werknemersvertegenwoordigers in de raad van commissarissen van DB. Zij wijzen beschuldigend naar concerntopman Richard Lutz, die hier volgens hen toch ook van heeft moeten weten.

Het was trouwens Lutz die drie jaar geleden al, vruchteloos, probeerde van Arriva af te komen teneinde de totale schuld van DB, geschat op minimaal twintig miljard euro, wat te verminderen.