Duisport is een belangrijke haven in de ontwikkeling van de Nieuwe Zijderoute. Nu al rijden er veertig goederentreinen per week tussen de haven en China. Met deze deal willen de twee bedrijven dat aantal graag vergroten. Het moet ook de positie versterken van Duisport als belangrijke achterlandhaven.

Duisburg Gateway Terminal

De samenwerking tussen Duisport en China wordt steeds intensiever. Zo werd eerder dit najaar bekend dat de Duitse haven de grootste inland containerterminal van Europa krijgt: de Duisburg Gateway Terminal.

Deze wordt mede gefinancierd door het Chinese staatsconglomeraat Cosco. De terminal gaat 100 miljoen euro kosten en krijgt een oppervlakte van 220.000 vierkante meter en moet in 2022 klaar zijn.

Tijdens het Havendebat Rotterdam op woensdag 11 december 2019 staan we uitgebreid stil bij de invloed van China op de Rotterdamse haven. Leer alles over deze ontwikkelingen en debatteer mee. Kijk voor meer informatie op: events.nieuwsbladtransport.nl/havendebat-rotterdam-2019/