Doll was nog maar anderhalf jaar ‘cfo’ van het staatspoorconcern en belastte zich ook met de reorganisatie van goederendochter DB Cargo. Deze sanering heeft nog weinig resultaten opgeleverd. De feitelijke leiding bij het bedrijfsonderdeel is nu, door de raad van commissarissen van Deutsche Bahn, in handen gegeven van Sigrid Nikutta, die overkomt van het Berlijnse stedelijke openbaar-vervoerbedrijf.

De vertrekkende CFO, die naar verluidt een afkoopsom meekrijgt van ‘zeven cijfers’, dus minimaal één miljoen euro, was ook belast met de verkoop van de passagiersdochter Arriva. Dit spoor- en busbedrijf, met vestigingen in een aantal Europese landen, zou vier miljard euro moeten opbrengen. Maar kopers lopen nog niet te hoop, omdat op Arriva een schuld rust van één miljard euro.

Bloedrode cijfers

Het vertrek van Doll moet vandaag, maandag, nog worden geaccordeerd door de Aufsichtsrat, de raad van commissarissen van Deutsche Bahn. Die bestaat uit vertegenwoordigers van de Duitse staat, de werknemers en onafhankelijke leden. Deutsche Bahn heeft kennis genomen van de berichtgeving door DPA, maar wil er officieel nog niet op reageren.

DB Cargo noteert al jaren bloedrode cijfers. Het voornaamste probleem is het conventionele wagonladingvervoer, dat bij de industrie en andere verladers met enkele wagens wordt opgehaald, waarna er elders complete treinen van worden samengesteld. Dit ophalen van soms maar één wagen en het rangeerwerk is uiterst arbeidsintensief, een probleem waarmee overigens veel meer spoorbedrijven in Europa kampen.

Toekomstvisie uitgesteld

Vorige maand eiste verkeersminister Scheuer van de top van Deutsche Bahn dat deze eindelijk met een gefundeerde toekomstvisie zou komen om het concern weer financieel op de rails te krijgen. Dat plan had er uiterlijk 14 november moeten liggen, maar heeft dus kennelijk nog wat uitstel nodig. Daarbij is niet alleen de verkoop van Arriva nodig, om de schuldenberg van ongeveer twintig miljard euro voor een deel te delgen.

Volgens mediaberichten heeft Scheuer nu Finanzvorstand Doll persoonlijk verantwoordelijk verklaard voor de impasse waarin de verkoop van Arriva verkeert en voor de aanhoudende verliezen bij DB Cargo. Overigens zou Doll ook het vertrouwen van zowel een groot deel van de commissarissen als van zijn collega’s in het dagelijks bestuur hebben verloren.